Brandrisk: Instabila batterier kan explodera

avTT

Foto: Rainer Jensen/DPA/AP Images/TT
De många bränderna i hoverboards på laddning – cirka 80 stycken på två år – har väckt uppmärksamhet. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
MSB ser i nuläget inte att bränder med koppling till elcyklar är ett vanligt problem, men de har förekommit. Arkivbild.

Nyligen fick en familj i Blekinge villan totalförstörd – branden tros ha börjat i en elcykel.

De laddningsbara litiumjonbatterierna runt omkring oss blir fler och fler. Fel hanterade kan de innebära ökad brandfara.

– Tekniken är oslagbar eftersom de här batterierna är så energitäta, men med det följer risker också, säger Michael Steen, besiktningsingenjör och brandutredare.

Han tycker att det är dags att vi börjar väga in de riskerna när batterier står på laddning. Viktigast är att vara hemma, vara vaken och dra ur sladden när batteriet är färdigladdat.

Som en fyrverkeritårta

De många bränderna i hoverboards på laddning – cirka 80 stycken på två år – har väckt uppmärksamhet. Michael Steen säger själv att han är livrädd för dem. Han liknar ett brinnande hoverboardbatteri vid en fyrkverkeritårta:

– Vätskan i dem är brännbar och när de brinner flyger de iväg. Efteråt kan man hitta batteridelar lite överallt.

Bränder som kopplas till elcyklar är inte lika vanligt.

"Vi ser inte att det är vanligt med bränder vid laddning av batterier till elcyklar, men följer utvecklingen i samhället med nya produkter som kan komma med nya problem", skriver olycksutredare Mattias Strömgren vid MSB i ett mejl till TT.

Men Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som försökt kartlägga batteribränder, understryker att statistiken inte är heltäckande eftersom brandorsaken ofta är oklar.

Elcykel på altanen

Villabranden i Blekinge den 15 oktober är på det viset typisk. Den tros ha börjat i en elcykel på altanen mitt i natten när familjen låg och sov och sedan ha spridit sig via garaget in i huset. Men den branden kommer inte att bli en pinne i statistiken, eftersom brandorsaken inte kommer att utredas vidare.

– Vi misstänker inget brott, så det pågår ingen utredning, säger Karl-Erik Gunnarsson, jourförundersökningsledare vid polisen.

Petra Andersson, teknisk doktor i brandteknik vid forskningsinstitutet Rise, är en av dem som nu ska undersöka vad det innebär att vi får fler och fler litiumjonbatterier i våra hem.

– Man har inte tittat på det och det tar ju tid innan sådana saker syns i statistik, säger hon.

Det finns flera potentiella risker med den här typen av batterier. Exempelvis är de känsliga för mekanisk påverkan, till exempel kraftiga stötar.

Självvärmning

– Om de utsätts för mekanisk påverkan kan det bli små kortslutningar inne i cellen och då sätter självvärmning i gång, säger Petra Andersson.

De är också känsliga för temperatur och överladdning.

– De är bara stabila inom ett visst fönster vad gäller temperatur och spänning och utanför det fönstret kan de självvärma sig och gå till termisk rusning.

Därför ska man inte ladda batteriet i exempelvis mobiltelefoner utomhus när det är minusgrader, inte heller i ett bilfönster i solen, där det kan bli väldigt varmt.

Om batteriet börjar självvärmas kan lösningsmedlet inuti passera sin kokpunkt.

– När det börjar koka expanderar det kraftigt och pyser ut ur batteriet. Det uppstår gaser som är farliga att inandas och även att få det på huden är farligt, säger Petra Andersson.

Även om det finns vissa brandrisker med batterier är det få händelser som rapporteras i relation till hur mycket batterier som används, understryker Mattias Strömgren på MSB.

– Men det bästa är att följa de anvisningar som finns och att alltid köpa märkesladdare, säger Petra Andersson.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elcykel