Filmerna du inte får missa – just nu

Nöjesbladet tipsar om vad som är bäst på bio

avAftonbladet

Hasse & Tage gör comeback på bio. Aretha Franklin sjunger så änglarna blir avundsjuka i ”Amazing grace”. Och Quentin Tarantino bjuder på filmfest.

Nöjesbladets recensenter plockar ut de främsta guldkornen bland filmer som visas på bio just nu – från de senaste premiärerna ner till de äldsta.

Foto: Scanbox
”Wild Rose”.

Wild Rose (september)

DRAMA Det är en trovärdigt vardaglig historia om fattiga och rika, om arbetarklass och klasskramp. Som en bra countrylåt. Jessie Buckley är fantastisk som 23-åriga Glasgow-bon Rose-Lynn och Julie Walters ger tyngd och energi åt hennes mamma. Allt går inte som man tror, men man tror på människorna i filmen och deras val. ”Wild Rose” får hjärtat att sjunga. (Jens Peterson)


Foto: Nordisk film
”Hasse & Tage – en kärlekshistoria”.

Hasse & Tage – en kärlekshistoria (september)

DOKUMENTÄR Hur sammanfattar man duons kulturella gärning på en timme och fyrtiofem minuter? Regissören Jane Magnusson utgår från sig själv. Det var deras humor som förenade henne och pappan – den smälte bort generationsskillnader och fick både höger och vänster att skratta. Det är en omtumlande resa genom familjernas hemmafilmer, krogshowerna och klipp ur bio- och arkivfilmer, berättat med värme, nyfikenhet och engagemang. (Stefan Hedmark)


Foto: SF Studios
”438 dagar”.

438 dagar (augusti)

DRAMA Journalistromantiken, adrenalinet, den clownartade rättsprocessen, fångenskapen och det politiska arbete som fick hem dem: "438 dagar" är oavbrutet spännande och underhållande. Filmen är också fint castad ner i birollerna, och regissören Jesper Ganslandt har fått fram känsliga prestationer från dem alla. Att huvudpersonerna är så lätta att tycka om trots sina brister, och den omväxlande mjukt sköra och grabbiga jargongen och spelet dem emellan är filmens största styrka. (Emma Gray Munthe)


Foto: Neon
”Amazing grace”.

Amazing grace (augusti)

DOKUMENTÄR De två långa konsertkvällarna med Aretha Franklin har skickligt slimmats ner till 89 minuter, men det överväldigande intrycket består. Det är innerligt och intensivt. Svetten rinner under kokheta strålkastare inne i den lilla kyrkan medan det ena gospelörhänget efter det andra får församlingen (däribland Mick Jagger och Charlie Watts!) på fötter. Här kan vi snacka halleluja moments. (Stefan Hedmark)


”Once upon a time... in Hollywood”.

Once upon a time... in Hollywood (augusti)

DRAMA I filmens andra hälft kickar Quentin Tarantino i överväxeln. Och då är det gasen i botten. Kul drift med spaghettivästerngenren. Brad Pitt blommar som komisk skådespelare som han kanske aldrig har gjort tidigare. Som filmtitelns ”Det var en gång…” antyder, så är det en saga. En Hollywoodsaga som både närgånget klär av Hollywoodmyten, skojar med den och förvränger den på ett helt galet, våldsamt och roligt sätt. Trots en seg inledning lämnar man lika tillfredsställd som någonsin av en Tarantino-filmfest. (Jan-Olov Andersson)


”The angry birds movie 2”.

The angry birds movie 2 (augusti)

ANIMERAD Det är underhållande för många åldrar. Filmen driver med äventyrsfilmernas klyschor, som 007-världen, här finns slapstick och kul musik. Huvudpersonen Red stöter ihop med smarta fågeltjejen Silver, ett förhållande som börjar med gräl men flaxar mot romantik. Jo, det är gröna grisar som pratar göteborgska och är allmänt knasigt. Men kul. (Jens Peterson)


”Ut och stjäla hästar”.

Ut och stjäla hästar (juli)

DRAMA Över huvud taget visar Stellan Skarsgård här varför han är en mästare i sitt yrke. Hans berättarröst ligger över bilder från både 1999 och det förflutna. För mycket berättarröster är ofta ett gissel i filmer, här är det tvärtom, det fördjupar både dramatiska händelser och vardagliga göromål. Ett mycket engagerande drama, med sällsynt vackra naturbilder som fond. (Jan-Olov Andersson)


Foto: A24
”Midsommar”.

Midsommar (juli)

SKRÄCK ”Midsommar” drar i en mängd olika riktningar och dess långa speltid börjar kännas av efter ett tag. Egentligen är filmen inte så värst obehaglig som skräckis betraktad efter de inledande scenerna – mer vrickad, galen och rolig. Det räcker förstås långt dock och Danis känslomässiga resa, hur hon hanterar sorgen och att glida ifrån sin pojkvän, ger berättelsen tyngd bortom hallucinationerna, sillen och blodsoffren. Florence Pugh gör en mycket stark insats. (Stefan Hedmark)


”Rocketman”.

Rocketman (maj)

DRAMA Hollywood vill förstås ha en ny megasuccé som Queen-biografin ”Bohemian rhapsody”. Elton John-biografin ”Rocketman” är bättre. Smartare, mer närgången, men också mer krävande, inte lika inställsam. Regissören Dexter Fletcher har mycket smart förvandlat många scener till ett slags drömsekvenser, eller musikalnummer, med Elton Johns välkända melodier som fond. Starkaste kärlekshistorien i filmen är egentligen en vänskapshistoria, den mellan Elton John och textförfattaren Bernie Taupin, suveränt spelad av Jamie Bell. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Disney
”Aladdin”.

Aladdin (maj)

ÄVENTYR Wow. Sången ”Speechless” ger nya ”Aladdin” ett lyft och blir en klassiker. I stort är historien med skådespelare samma som i den animerade filmen. Disney behåller stommen i sin musikal från 1992. Kvar finns sångnumren, men här finns också nyskrivet som den imponerande styrkeuppvisningen från prinsessan Jasmin (Naomi Scott). Hon exploderar i ”Speechless” om att vägra vara tyst. En saga om att få visa vem man egentligen är. Oavsett om man är ficktjuv som Aladdin eller prinsessa som Jasmin. Även en ande med gränslösa krafter kan känna sig instängd och ensam. (Jens Peterson)


Foto: Marvel
”Avengers: Endgame”.

Avengers: Endgame (april)

ÄVENTYR Kan en tripp tillbaka återställa världen som den en gång var? Manuset har gott om skämt kring ”Tillbaka till framtiden” och andra filmer som rör sig i tid och rum. Mest refereras de tidigare 21 filmerna i Marvels cinematic universe. För att hänga med i allt bör man ha koll på de flesta, inte minst ”Guardians of the galaxy”, ”Thor: Ragnarök” och ”Ant-man and the wasp”. Gamla scener och platser får återbesök. Tillbaks till New York och strider där. Återseende med en del bekantingar som verkade ha försvunnit ur historien. (Jens Peterson)


Glöm inte att gilla Nöjesbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ARTIKELN HANDLAR OM