Det räcker inte med anti-sladd

avRobert Collin

Bilen måste ha dubbdäck för att vara säker

En ny studie från Trafikverket visar att det inte räcker med antisladdsystem. Bilen måste dessutom ha dubbdäck för att färden ska bli säker.

Foto: LASSE ALLARD
RÄDDAR LIV Enligt forskarna halveras risken att dödas i en halkolycka om bilen har dubbdäck.

Nej, antisladdsystem fungerar INTE tillräckligt bra utan dubb. Trots försäkringar om motsatsen från däckexperter som Stockholms Miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och Trafikverkets Claes Tingvall.

Antisladdsystem kräver friktion. Är det isgata måste den friktionen skapas med hjälp av bra dubbdäck, visar en ny studie gjord av Väg- och transportforskningsinstitutet – på uppdrag av Claes Tingvall och Trafikverket.

– Studien är inte klar än, men dubbdäck är klart bättre på is, berättar Mattias Hjort på VTI som leder projektet.

– Tingvall ansåg att det var omöjligt att få en 180-graderssladd om bilen har anti-sladdsystem, även om den saknar dubbdäck. Och det var hypotesen för undersökningen, berättar Mattias Hjort.

– Men vi snurrade ett helt varv, 360 grader. Utan dubb snurrade vi som ett curlingklot. Anti-sladdsystemet arbetade för fullt, men utan grepp hade elektroniken inte en chans.

– Med dubbdäck gick det helt klart bättre. Då hade däcken grepp och elektroniken jobbade som den skulle, berättar trafikforskaren.

Men Claes Tingvall är inte imponerad av vad hans egna utredare kommit fram till.

– Det är absolut riskfritt att välja däck utan dubb om bilen har antisladdsystem. För att få en sådan sladd som VTI fick måste bilen provoceras onaturligt, säger Tingvall, som för övrigt själv alltid kör på dubbdäck.

– Annars kommer jag inte hem. Men det är en helt annan sak.

I våras bjöd vimed tre trafikforskare till Aftonbladets vinterdäcktest i norra Finland. Två rapporterade förra veckan att dubbdäck halverar risken att dödas i en halkolycka. Den tredje visar alltså nu att dubbdäck krävs även om bilen har antisladdsystem. Det bekräftar våra egna testresultat.

Om Ulla Hamilton inte river upp dubbförbudet i Stockholm efter de här rapporterna tar hon en stor risk. Tar hon också ansvaret för konsekvenserna?

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar