Voi-chefen om kritiken mot elskotrarna: ”Första bilen var inte populär heller”

Av: Anders Johansson

Publicerad:
Uppdaterad:

Elskotrar finns i alltfler städer i Sverige och i Europa.

Ett smart sätt att transportera sig – eller förfular de bara stadsbilden?

– När första bilen kom var det inte populärt heller, säger Kristina Hunter Nilsson, informationschef vid Voi, det största bolaget i branschen.

I Stockholm lanserades de elektriska sparkcyklarna, elskotrarna, i augusti förra året. De finns nu även i Malmö, Göteborg, Lund och Uppsala. Och snart på fler ställen i landet.

Aftonbladet ställde några frågor till Voi, det svenska bolag som tagit trenden från USA till Sverige.

Kristina Hunter Nilsson, informationschef, svarar.

Hur många olyckor med Voi-sparkcyklar har ni information om ?

– Det handlar om ett litet antal, väldigt få fall. Jag kan inte ge någon siffra, det är inte ens någon procent. Säkerhet är väldigt, väldigt viktigt för oss. Därför är det viktigt att vi kommunicerar med våra användare.

Det är ett säkert sätt att transportera sig på, menar ni?

– Ja, du har inte provat? De går att köra i 20 kilometer i timmen så det går inte fort-fort. I Sverige är de klassificerade som cykel. Vi uppmanar våra användare att använda cykelbana så klart och ha hjälm.

Hur många elskotrar har ni totalt?

– Vi finns nu i 18 städer i Europa, i nio länder. Vi lanserade i Marseilles i går till exempel och före det i Linz, Österrike. Vår flotta växer hela tiden och vi har cirka 1000 i Stockholm. I Helsingfors har vi flera hundra liksom i Oslo och Köpenhamn. Så det varierar. Det är flera tusen.

Ni vill inte säga någon mer exakt siffra hur många ni har totalt?

– Nej, jag säger inte exakta siffror. Vi växer och vi är Europas ledande elskoterfirma. Vi har växt fortast.

Hur många skotrar planerar ni för i framtiden?

– Ja, vi fortsätter att växa fort och om man tänker på hur många bilar det finns, om och en viss procent använde elskoter...Men det är inte bara för oss som vi växer. Vi vill skapa en stad som är bra för människor. Så det är klart att det är dialog som gäller. Till exempel inom Stockholm stad får vi komma överens om hur vi ska hantera hot spots, vilket betyder att man skulle ställa elskotrar på vissa ställen. Tillsammans ska vi utvärdera. Vi växer tillsammans. Det tycker vi är väldigt viktigt. Det ska vara acceptabelt för alla.

På vilket sätt vill ni expandera?

– Vårt främsta kriterium är ett gott förhållande till staden där vi vill lansera. Vi är inne i det här långsiktigt så en god dialog är av största vikt.

På vilka platser vill ni expandera?

– Vi finns även i Tyskland men bara på nöjesparker typ Gröna Lund. I Tyskland tillåter man inte elskotrar. Inte än. Men den 17 maj ska regeringen rösta om det och förmodligen tillåter de då elskotrar. Tyskland kommer bli ett väldigt viktigt land. Så där har vi stora planer.

Vilka är de som laddar elskotrarna under natten?

– Där har vi flera modeller. Det varierar mellan städer och länder. Vi har till exempel vad vi kallar hunters, jägare, som plockar fram elskotrar och laddar dem och ställer tillbaka dem. Vi har också företag som hjälper oss, vi har också in-house.

Hur många ”hunters" har ni – och vilka är de?

– Jag vet själv inte antalet men de har mycket kontakt med oss så klart. Vi ger dem utbildning och så vidare.

Kan du säga om det är personer som har detta som jobb vid sidan av eller jobbar de bara för er?

– Det är en blandning. Det varierar mellan varje stad men vid 9 på kvällarna plockar de fram dem och sedan på morgonen vid 6 ställer de tillbaka dem. Så om man jobbar deltid kan man tjäna lite mer pengar, det är en jättebra möjlighet att göra det här.

Hur mycket kan man tjäna?

– Det varierar också. De får 70 kronor per styck.

Vilka är det som tillverkar skotrarna – och var?

– Vi har tillverkning i Tyskland och Asien.

Hur länge håller de?

– Det växlar ut hela tiden. Vi har modeller som lanserades i augusti i Stockholm och används nu åtta månader senare. Vi kommer hela tiden med nya modeller och livslängden blir bara längre och längre. Vi har gått från månader till år. Första modellen var byggd för privat användning, nu har vi mycket bättre modeller. Om en elskoter verkar slut efter ett år plockar fram olika delar och använder dem igen. Därför är det svårt att säga hur länge varje håller.

Du kan inte säga någon om de senaste modellerna, någon genomsnittlig livslängd?

– Som sagt, vi har gått från månader till ett år, och det blir bara bättre och bättre. Men vi har bara funnits i åtta månader. Och en sak måste man också kunna förstå, det här är en helt ny industri. Det förbättras. Det är inte som med en bil, att man kan jämföra med för tio år sedan.

Återvinns de när de är uttjänta?

– Ja, absolut, vi har partnerskap med Stena recycling som ansvarar för återvinning.

Hur många utsätts för skadegörelse?

– Det är inget stort antal, det är ett marginellt antal, jag kan inte ge precisa siffror. Men det är ett ”public vehicle” och tyvärr finns det en risk med allting.

Hur mycket tjänar varje skoter in per dag?

– Jag meddelar ingen kommersiellt känslig information. Vi håller på att växa fort, har fler och fler användare. Jag kan inte ge mer information kring detta.

Vilka har varit de största problemen eller utmaningarna med lanseringen?

– Jag föredrar att inte prata om utmaningar utan om möjligheter. Jag tycker det är bra hur vi har växt och så klart, att man gör det med en dialog vilket gör att man tvingas göra saker lite annorlunda. Men det är ok, för det är ett nytt område för alla, också för lagstiftningen, för kommunerna, för användarna.

Vad säger ni till dem som retar sig på skotrarna i stadsbilden?

– Vi säger att att man måste ge det en chans. Man ändrar saker tillsammans. Om jag är mitt i en stad och tittar på en bilkö tycker jag inte att det är så bra heller. Vi uppmanar våra användare att köra förståndigt hela tiden. Alla städer i Europa har stora utmaningar när det gäller ren luft och buller. När första bilen kom var det inte så populärt heller.

När räknar ni med att gå med vinst?

– Vi fokuserar nu på att rulla ut vår tjänst och ha fler och fler användare. Just nu är det för tidigt att ge ett svar på den frågan.

Publicerad:

LÄS VIDARE