Resenärerna rasade på SL:s nya biljettsystem

Av: Britt Peruzzi

Publicerad:

Privatekonomi

Resenärerna rasade i morse mot SL:s nya biljettsystem.

Reaktionerna var ilska, besvikelse - och "planka".

I väntan på att systemet skulle fungera och resan till slutdestinationen starta passade många på att avreagera sig via bland annat Twitter.

Inläggen om SL:s nya sms-biljetter hade flera aspekter men teknikkrånglet var det som retade flest.

"Skickligt #SL! Det går inte att registrera kreditkort med någon form av säkerhet."

"Fr.o.m. idag nya regler för resa med sms-biljett på buss/t-bana. Trots det finns gammal info överallt! Svårt att göra rätt då. Dåligt."

"Det här med att registrera sej för sms-biljett hos #SL verkar ju funka jävligt bra."

”Är skurkaktigt”

Andra hade synpunkter på prissättningen.

"Intressant att det bara går att välja faktura vid SMS-biljett för #SL första månaden. Som dessutom kostar extra."

"Det är skurkaktigt att det enda sätt att regga sig för SMS-biljett innebär stor fakturaavgift, förutom den dyraste biljettypen."

"SMS-biljett mot faktura på SL.se, men 9 kr i avgift för en e-postfaktura?"

En resenär reagerade på att systemskiftet i morse också drabbade barn på väg till skolan.

”Tänker på alla barn som nu inte kommer till skolan pga detta. När de skickar sms till nya sms-numret kommer ett svar att det inte fungerar och prova senare.  Loggar man in på kontot ser man att köpet registrerats och transaktionen är genomförd. Om man testar upprepade gånger blir det till slut stora summor för barnen."

En resenär lanserade mitt i kaoset en nygammal idé:

"Planka?".

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN