Andersson: Kommer förändringen i tid?

Efter sex lopp kom den första andraplatsen för säsongen.

I det sjunde gick Sebastian Vettel först över mållinjen - men förlorade segern.

Ferrari vill betydligt mer än så, men är det är för sent?

Sebastian Vettel hade ledningen, men kände pressen från Lewis Hamilton, gjorde ett misstag och kom av banan. Han körde över gräset och tog sig upp på banan igen och var före Lewis Hamilton, men domarna bedömde att han var för tuff. Den svårbedömda situationen gav Vettel ett tidsstraff på fem sekunder och trots att han gick i mål som etta så blev det bara en andraplats - igen.
Personligen tycker jag att det finns ett antal sätt att lösa situationen utan att göra så som domarna gjorde i Kanada - att dela ut ett tidsstraff till ledaren när det återstår elva varv av loppet är allt annat än bra. Det tar bort fajten från banan, där vi vill ha den.
Det hade till och med varit bättre om domarna väntat med att leverera beslutet till efter målgång, för det är mycket möjligt att Hamilton hade kunnat klämma sig förbi Vettel på banan om han inte hade fått segern till skänks tio varv från mål.

Kan Ferrari vända trenden?

För Ferrari var resultatet i Kanada riktigt tungt, för även om det var en framgång med både en pole position och två förare på prispallen så var det ingen seger och inget stort poängövertag i förhållande till Mercedes. Nu börjar tiden rinna ut för Sebastian Vettel och hans team. En tredjedel av säsongen har passerat och F1 går nu in i en mycket intensiv period med ytterligare fem lopp fram till sommaruppehållet i början av augusti. Till dess vill Vettel se trenden vändas och till dess behöver Ferrari ha minskat avståndet i VM-tabellen om de ska ha en möjlighet att kunna nå den där efterlängtade VM-titeln.
Om VM inte ska vara avgjort.
Enligt vanligtvis välunderrättade Gazzetta dello Sport kommer en ny framvinge till nästa deltävling i Frankrike, till efterföljande tävlingen i Österrike ett nytt golv, därefter följer en ny diffusor i Storbritannien och sedan ytterligare nyheter till tävlingen i Tyskland.
Därefter återstår bara en deltävling innan sommaruppehållet - och innan det blir ännu en attack inför höstens nio avslutande deltävlingar.

Ferrari lovar uppdateringar - till varje lopp

Ferrari har en bil som är ruskigt snabb rakt fram, men den tappar farten i kurvorna och förarna klagar över att greppet inte finns och att balansen saknas. I Kanada påpekade stallchefen Mattia Binotto att det inte handlar om någon helt ny bil eller någon B-version, däremot om en utveckling av befintliga detaljer för att bilen ska hantera däcken på ett bättre sätt och minska slitaget.

Men räcker det?
Kommer förändringen i tid?
Det är den stora frågan. Jag är ytterst tveksam.
Det som känns inspirerade och lovande efter Kanadas GP är det faktum att Ferrari klarade av att ta pole position, att det blev en spännande fajt mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton och att dessutom Renault stod upp med båda sina förare.

Inför säsongen pratade Daniel Ricciardo om att målet är att vara med och slåss om segrar 2020, men att han och stallet vill se framsteg i år och den uppdaterade motorn lovar mer. Till nästa deltävling i Frankrike kommer dessutom ytterligare uppdateringar, det pratas om en B-specifikation av bilen och då är det mycket möjligt att det i kombination med den uppdaterade motorn ger Renault ännu bättre förutsättningar framöver.
Jag lämnar ändå Kanadas GP med en trist känsla i magen.

Försvann Ferraris chans att vända den här säsongen vid domarbordet?

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

avAnna Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM