Mejla

Lena K Samuelsson

Rekord för Aftonbladet i mobilen – nu är ni fler än 2,9 miljoner läsare

Ny Orvesto-mätning ● Liverapporteringen om corona en samlande kraft

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets liverapportering om corona har pågått dygnet runt sedan den 24 februari. Med den har vi skapat en helt ny journalistik, nära, direkt och i samtal med läsarna.

Nu befäster Aftonbladet positionen som Sveriges största nyhetssajt med ett historiskt rekord i mobilen: antalet läsare per dag är hela 2 931 000.

Aftonbladet publisher Lena K Samuelsson.
Foto: LOTTE FERNVALL
Aftonbladet publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet har blivit svenskarnas lägereld under pandemin. Det syns i siffrorna från mätinstitutet Orvesto för juli. Vi har rekord i mobilen och en toppnotering på 3,7 miljoner läsare per dag digitalt. Totalt med papperstidningen når Aftonbladet närmare 4 miljoner (3 926 000) svenskar varje dag.

Expressen, med GT och Kvällsposten inkluderat, noterar under 3 miljoner digitala läsare. Det berömda “gapet” ökar när Aftonbladet är över en miljon större digitalt och helt dominerar kategorin nyheter.

 

Det är unikt att en nyhetshändelse pågår så länge med så stor påverkan på människor och samhälle som corona, det driver naturligtvis läsintresset. Men det handlar också om att få en korrekt, snabb och omfattande bevakning och inte minst om att kunna delta, uttrycka synpunkter, ställa frågor och få svar direkt av våra reportrar och redaktörer.

Sedan starten i februari har över 19 000 inlägg skrivits i coronaliverapporten, över 6 300 av dem är svar på kommentarer eller frågor från läsare. Det är något helt nytt i svensk journalistik. Det handlar om att utveckla innehållet och attrahera även yngre mediekonsumenter. Bland unga, i åldern 16-24 år, är Aftonbladet nästan tre gånger starkare i kategorin nyheter än närmaste konkurrent.

Liverapporteringen om corona är ett exempel på hur innovativ nyhetsjournalistik i en svår tid kan bidra till samhället och vara en samlande kraft som motvikt till ryktesspridning i sociala nätverk.

 

Journalistiken har tagit många steg under de här månaderna, mot engagemang, öppenhet och interaktivitet.

  • Utöver liverapporteringen om corona har tjänsten Supernytt ytterligare förstärkt Aftonbladets nyhetsposition, med snabb rapportering från hela världen och möjlighet att få direktkontakt med redaktionen.

  • Vi har drivit fler chattar än någonsin och engagerat människor runt alla möjliga teman – från vädret och kärlekshälsningar, till livet i karantän och massiva hyllningar till hjältarna i vården. Och – inte att förglömma, favoriten “Måndagschatta om vad du vill”. 

  • Ledarredaktionen samtalar numera med läsarna i en daglig chatt och kulturen har startat en digital bokklubb.

  • Landets sportälskare engagerade sig i Sportbladet även när sporten stod still och chattade med Bank, Frändén och Niva. Läsarna fick ställa frågorna de drömt om att få svar på till de allra största stjärnorna i intervjuserien “En chans i livet”. När fotbollen och annan sport till slut (som vi längtat!) drog igång igen var vi redo och Sportbladet lämnar i den nya mätningen konkurrenterna långt bakom sig. Nära en halv miljon fler användare läser Sportbladet varje dag jämfört med Sport-Expressen.

Vi ser ett enormt lyft i engagemanget för vår journalistik, inte bara live och chattar, utan i lika hög grad för mer traditionellt nyhetsarbete och granskande, grävande journalistik. När Olof Svenssons och John Granlunds granskning av nätjättarna, och särskilt Amazon, publicerades för ett par veckor sedan avslöjades både ministrars och andra politikers flathet inför amerikanska storbolag som inte betalar skatt och inte skapar jobb – men får generösa bidrag och sänkta avgifter. “We’re open for business” fick en ny innebörd. 

 

Aftonbladets prisbelönta reporter Kerstin Weigl kunde avslöja att 315 svenska kvinnor dödats av sin man eller ex-man sedan den 1 januari 2000  – de flesta i sina egna sängar. Men brotten kan vara på väg att minska visar vår unika tioåriga granskning.

Aftonbladet – och även Sportbladet – har granskat gängvåldet, vi har bevakat demonstrationerna i Minsk och Natalia Kazmierska och Simon Eliasson har i ett mycket läst reportage skildrat konflikten i Vidsel i Norrbotten mellan ortsborna och bärplockarna.

Någonting har hänt med mediekonsumtionen under de här månaderna, mitt i allt elände mår journalistiken bra, fler söker sig till de stora etablerade nyhetssajterna. När det är allvar spricker åsiktsbubblorna.

 

Samtidigt är Aftonbladet fortsatt de unga läsarnas primära nyhetskälla. Den senaste Ungdomsbarometern visar att Aftonbladet är förstahandsvalet, före både SVT och TV4. 25 procent av de svarande i Ungdomsbarometern uppger Aftonbladet som förstahandsvalet för nyheter, att jämföra med 5 procent för Expressen.

Den unga målgruppen når vi inte bara på sajten. Aftonbladets Youtube-succé ”Uppdrag mat” med Mauri Hermundsson har nu över 375 000 digitala prenumeranter och varje avsnitt snuddar miljontittning.

Aftonbladets bredd i journalistiken lockar många, nya satsningar på privatekonomi, relationer, familjeliv, mat & dryck och hälsa gör oss mer relevanta också i de vardagsnära ämnena. Klassiska grepp som guidning, tips och tester har åter tagit plats i Aftonbladets digitala journalistik, inte minst för våra Plus-prenumeranter. För samtidigt som engagemanget och den öppna trafiken ökar ser vi att allt fler väljer att betala för journalistiken, för att få hela Aftonbladet.

 

Under pandemin har även allt fler valt att lyssna på oss. Aftonbladet Daily har vuxit till Sveriges största kommersiella nyhetspodd med runt 90 000 lyssningar varje vecka. Aftonbladet satsar nu stort på poddar och kommer att utveckla fler inom Plus. Vi bygger vidare på succéer som kulturpodden ”Stormens Utveckling” med en räckvidd på över 40 000 personer, #sillypodden som fick över 70 000 lyssningar och den ständigt aktuella NHL-podden med Per Bjurman och Jonatan Ekeliw, som är Sveriges största hockeypodd med närmare 25 000 lyssningar (alla siffror från Poddindex vecka 34).

Så, mitt i en pandemi, mitt i oerhört tuffa ekonomiska omständigheter för mediebranschen, mitt i en samhällskris, uppskattas journalistiken mer än någonsin.
Det är alla våra läsare, lyssnare och tittare som gör Aftonbladet till Sveriges största och mest engagerande nyhetstjänst. För det vill jag tacka er alla.

 

▪▪▪
 

Orvesto juli 2020 (antal besökare per dag)

Total räckvidd per dag (inkl. print)

Aftonbladet 3 926 000

Expressen 2 928 000 
Digital räckvidd per dag

Aftonbladet 3 752 000

Expressen 2 693 000  
Mobil räckvidd per dag

Aftonbladet 2 931 000

Expressen 2 078 000

 

Av: Lena K Samuelsson

Publicerad:

LÄS VIDARE