VM i PR - satsningen på damlandslaget har ökat

avPetra Thorén

BÅSTAD. Snart börjar VM i fotboll.

VM i pr har redan inletts.

Inför VM 2015 gjorde tre av Svenska fotbollförbundets samarbetspartners kampanjer kring damlandslaget

Motsvarande siffra 2019 är 18 stycken.

Kosovare Asllani är en av de spelare som efterlyst ökad marknadsföring kring damlandslaget. Hon har blivit bönhörd.

Inför VM i sommar trummas det på stort från flera håll. Faktum är att intresset för damlandslaget har ökat och fler vill göra satsningar kopplade till laget.

Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska fotbollförbundet, säger så här om faktorerna som drivit utvecklingen:

– Det är väl en kombination av flera saker. Förändringen i samhället i stort är nog en del, säger han och pekar också på ett jobb som förbundet gjort själva.

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

– Vi behövde gå hem till oss själva för se se vad vi kan göra. Ett bra landslag är en viktig grund. När vi väl tar oss till VM kan vi paketera ett bra erbjudande, säger han.

Han berättar att läget inför VM 2015 var att tre av SvFF:s samarbetspartners gjorde kampanjer. Inför VM i Frankrike vill betydligt fler vara med på tåget och hela 18 kampanjer görs. Sportbladet och annan media rapporterar om delar i satsningarna, där "Football Forevher" är en.

”Förändringar i rätt riktning”

– Vi har jobbat målmedvetet för att öka intresset och synliggöra våra landslagsstjärnor. Detta är ett av initiativet. När vi ser på olika studier visar det att synligheten är viktig, säger Håkan Sjöstrand.

Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN

Sedan tidigare har Svenska fotbollförbundets marknads chef Mikael Jiffer berättat i Sportbladet hur flera av landslagets sponsorer, efter att VM-biljetten blev klar i höstas, bestämde sig för rikta in sina satsningar på tema om jämställdhet. Spelarna själva har bidragit på sina sociala kanaler, vilket till exempel bidrog till publikfesten på Friends i april,

Historiskt sett har damfotbollen haft svårt att få en mer lokal, svensk effekt av en internationell framgång. Ett OS-silver (2016) har per automatik inte inneburit ökat publiksnitt i allsvenskan.

Vad krävs det intresset ska hållas efter VM i Frankrike?

– Vi ser runtomkring oss att det sker förändringar i rätt riktning. VM är ett utmärkt tillfälle, det är lite vår högkonjunktur när vi är i ett mästerskap. Men vi vet av erfarenhet att vi behöver. jobba vidare för att skapa mer synlig  efter VM, säger Håkan Sjöstrand.