Vings resenärer drabbas när larmklockorna ringer

Inträffar samma dag som klimattoppmötet

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Passagerare på Arlanda efter att Vings ägare gått i konkurs.

I New York startade FN:s stora klimattoppmöte i dag med tal av statsminister Stefan Löfven och Greta Thunberg. Samma morgon meddelade den brittiska resejätten Thomas Cook att företaget går i konkurs. Det går att se företagets öde som en allegori för en epok som nu ser sitt oundvikliga slut.
I sociala medier har det på sina håll i dag nästan låtit som att det är rätt åt de resenärer som nu står strandade på turistorter och flygplatser runt om i världen.

1 av 3 | Foto: PETER WIXTRÖM
Greta Thunberg talar på FN:s klimattoppmöte.

Cirka 3 000 svenskar beräknas ha påverkats av dagens konkursbesked eftersom charterbolaget Ving är ett dotterbolag till Thomas Cook. De flesta av dem kan knappast beskrivas som några "carlbildtare" som far och flänger för jämnan. Snarare är målgruppen äldre och barnfamiljer som lockas av all inclusive och familjeunderhållning med de populära maskotarna Lollo & Bernie.

Konkureras ut av internet

I Aftonbladet berättar Eva från Hudiksvall att beskedet om konkursen "känns för jävlig". Hon hade egentligen bestämt sig för att sluta resa, men skulle nu ändå åka på sin första utlandssemester på sju år till värmen på Cypern.

Sveriges Radio har pratat med en familj från Vilhelmina vars tonårsbarn skulle få åka på sin första utlandssemester någonsin.
Orsakerna till att det 178-åriga företaget hamnat i en akut ekonomisk kris är många. Thomas Cook har konkurrerats ut av lågprisflyg, Air bnb och internet där folk enkelt ordnar sin egen resa efter tycke och smak.

Andra faktorer som har påverkat resejättens öde är dåliga affärer, oro på grund av Brexit – och varmare somrar på hemmaplan. Återigen gör klimatförändringarna sig påminda.

Löfven om klimatet hos Kristian Luuk

Mycket av dagens klimatdebatt har kommit att handla om det personliga ansvaret för att minska den fossila konsumtionen och vår klimatpåverkan. Vi måste sluta äta kött, köra bil och flyga, är budskapet. I somras diskuterades det svenska begreppet "flygskam" förundrat i utländska medier. Men individer kan inte på egen hand skapa en grön samhällsstruktur genom att sluta flyga och åka elscooter, utan för det krävs statliga investeringar och styrmedel.

Sanningen är väl att omställningen brådskar

När Stefan Löfven intervjuades i Kristian Luuks nya talkshow i SVT i fredags talade de en hel del om FN:s klimattoppmöte. Löfven sa då att vi kommer att behöva fortsätta flyga även i framtiden och lyfte fram att den första flygresan jorden runt på solel precis har genomförts. Det tog förvisso ett år, men ändå ett steg i rätt riktning, menar han.

Sanningen är väl att omställningen brådskar och att vi både måste tänka över hur vi reser och rösta fram modiga politiker som vågar ta de obekväma och visionära beslut en grön omställning kräver.

Det kommer inte att hjälpa alla besvikna Ving-resenärer här och nu, men Thomas Cooks konkurs kan ses som en larmklocka för att vårt gamla resebeteende har blivit både omodernt och ohållbart.

avJonna Sima

ARTIKELN HANDLAR OM