Mejla

Kristofer Andersson

Han har skapat 20-talets första stora konstverk

Samtidigt som Brexit sker bygger han konst av invandrarkultur och förtröstan

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Klockan 23.00 i kväll lämnar Storbritannien EU.

”Det är svårt att förstå varför de offshore-miljardärer som äger våra tidningar, de flesta av dem, med en och samma röst stött Brexit”, säger författaren John le Carré till Dagens Nyheter. Han fortsätter: ”Detta är en engelsk revolution, inte en brittisk. Den går tillbaka på välbärgade engelska familjers hjälteberättelser. Det är engelsk nationalism.”

Jag ärvde aversionen mot överstatliga organisationer från farsan och borde inte bry mig. Men utträdet härstammar från den nihilism som just nu präglar detta klot av dårar. I Sverige låtsas populistiska snöflingor bli upprörda när någon kallar dem rasister. Kränkma utgör gevärsolja för den som vill kontrollera offentligheten.

Förra veckan släppte en 23-årig poet från Stratford sitt andra album. Trots att Momodou Lamin Jallows artistalias J Hus publiceras på Spotify och inte Storytel är han i första hand poet. I andra hand hitmakare.

De tretton spåren på Big conspiracy bildar ett fel. Konst borde inte kunna låta så här ”vintern” 2020. En livskraftig pendang till den musik som Londons västafrikanska och västindiska migranter skapade i mitten av förra seklet – utformad i stunden när privata säkerhetsbolag håller tusentals asylsökande instängda utan tidsgräns. I snitt försöker två intagna per dag ta sitt liv inom det brittiska förvarssystemet.

Som 25-åring kom J Hus mor från ex-kolonin Gambia till Storbritannien. Diaspora och fattigdom bor i sonens produktion. Flera texter skrevs bakom lås: Sångaren avtjänade nyligen ett fängelsestraff för brott mot knivlagen. Lyriken växlar mellan vad som måste sägas – nu! genast! – och att klä sig i hijab.

Afrobeat. Dancehall. Swing. Brittisk rap – på Big conspiracy delar alla samma council estate. I centrum står någon som bara vill existera, i en miljö som säger att allting som han består av inte borde existera.

Den unge mannen talar till sin badrumsspegel: ”Hur ska du styra världen? Du styr inte ens ditt liv.” Ett eko från Rinkebyrapparen Yasin Byns svarta rader: ”Lägg mina axlar på en våg och den går sönder”.

Men medan Yasin äts av mörker skriver Momodou Lamin Jallow sig istället fri. Han skriver från de migrantaxlar som en gång förvandlade London till världsstad.

Big conspiracy är ett höghus av invandrarkultur och förtröstan byggt; 20-talets första stora konstverk. Hur mycket samhällsbevarande nationalister än längtar dess motsats.

avKristofer Andersson

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Brexit