Höjdpunkten var Uno Svenningssons ’balle’

NÖJE

Programmet hade två höjdpunkter.

En var musikalisk.

Den andra var Uno Svenningssons balle.

1 av 7 | Foto: TV4

Hej igen. Läget?

På förekommen anledning är krönikan om fjärde avsnittet av ”Så mycket bättre” lite annorlunda.

Många läsare har hört av sig. De tycker att kritiken i år har varit för sur, negativ och orättvis. Jag har därför inspirerats av hur Fredrik Reinfeldt lyckades vara statsminister i åtta år – böjt upp ögonbrynen i bekymrad brygga och lyssnat.

Så för första och enda gången den här säsongen – här är den glada krönikan om helvetesmyset. Peppen ska ha sitt, som en gammal svensk brottarbroiler en gång sa.

Vad var det bästa med Eric Saades dag? Vänta. Måste tänka efter. Ge mig en halvtimme. Strax tillbaka.

Hmmm. Kommer på det snart. Hmmmmmmm.

Örnen landar platt

För det första var det inget fel på tallrikarna på bordet. Glasen klingade också som de skulle.

Och det var ju jättehärligt att Uno Svenningsson pratade med den uppstoppade och fåordiga örnen Emil igen.

I huvudsak av två skäl:

1. Vem har inte börjat dagen med att gaffla med ett uppstoppat djur? Kändisarna i rutan är ju precis som folk är mest. Kul att se. Och fortsättningen kan bli spännande. Ska Uno få örnjäveln att flyga också? Är det planen? Så bra tv.

2. Tröskeln att få jobba på TV 4 kan inte vara hög. Om idéer som örnen Emil släpps fram behöver du antagligen inte ens kunna räkna till tre. Ett stort glädjeskutt för medieintresserade men skoltrötta ungdomar.

Och två tummar upp för att deltagarna tog på sig flytvästar när de åkte och fiskade. Man ska inte mucka med säkerheten när man vill mata sälar med falafel till sjöss.

Svensktoppen nästa!

Tolkningarna då? Vissa av dem kan vi lämna därhän. Jag säger ingenting så är ingenting sagt. Dålig stämning är inte bjuden till årets enda glada krönika, nej sir.

Men Sabina Ddumba byggde om ”Manboy” till en alldeles utmärkt Fleetwood Mac-pastisch. Moneybrother fick leka så mycket Joe Strummer från Ludvika att Saade började sparka på stolar.

Och Tomas Andersson Wij? Oj oj oj. Där satt den. Covern på ”Popular” var salig och imponerande. Kalla det gärna för en pangbulle rakt upp i krysset. Tänk att ett nummer från Melodifestivalen kunde innehålla så mycket sakralt guld. Svensktoppen ligger redan i fosterställning och lipar av lycka.

Unos ”balle” tog priset

Men Unos ”balle” tog naturligtvis priset. Efter fyra avsnitt känner deltagarna varandra tydligen så bra att Icona Pop kan kalla Unos stora balkong för just balle.

Unos jätteballe var avsnittets återkommande tema. Ingen kunde släppa taget om det framtunga paketet, allra minst Uno själv:

”Det är lite jobbigt att gå när man har en sådan stor balle.”

Där satt den igen. Men tänk positivt nu. Unos citat kanske visar sig vara den bästa sammanfattningen av hela säsongen.

Det är där ribban ligger. (Hö hö hö.)

FAKTA

Markus betyg på kvällens tolkningar

”Slå” (Uno Svenningsson)
Svenningsson översätter Saades ”Sting” till svenska. Och i den här tappningen handlar schlagerbidraget om mobbning. Uno har som bekant en osviklig känsla för att få låta som Uno. Originalets hitpotential är intakt i hans tolkning. Men stilen, Anders Glenmark-rock som den lät mot slutet av 80-talet, har inte åldrats väl.

”Darkest hour” (Kikki Danielsson)
Klokt val av Kikki. Raden ”Drinking you away is my defence” är väldigt mycket country. Arrangemanget är mer countryrock med orglar och pianon och highwayklanger, det som brukar kallas för americana, än renodlad och traditionell honky tonk. Covern hade dock krävt ännu mer inlevelse och känsla.

”Hearts in the air” (Icona Pop)
Musiktjänsten med den gröna loggan – namnet börjar på ”s” –spinner säkert som en fet katt efter ”Hearts in the air”. Den strömmade världen är fortfarande fascinerad av edm. Basgången ”Summerburst”-dunkar, droppet är som en skakad energidryck. Saknar dock den punkiga attityden som byggde Icona Pop innan de försökte passa in i TV 4-formatet.

”Manboy” (Sabina Ddumba)
”Whitney Houston”, ropar flera av deltagarna efteråt. Nåja. Däremot är Sabinas tolkning en stilfull hyllning till Fleetwood Mac och albumet ”Tango in the night”. Kontrasten mellan 80-talets extremt polerade radiorock och Ddumbas soulröst förtjänar en guldstjärna. Dessutom bygger hon om ”Manboy” från grunden. Låten går knappt att känna igen, tack och lov.

”Den dag jag vinner allt” (Tomas Andersson Wij)
Tomas är så säker att han störtar upp från bordet utan några krystade utläggningar om sitt val. Artisterna väljer ändå inte fritt, det har Kikki redan avslöjat. Och Tomas Andersson Wij behöver inte skämmas för självförtroendet. Det låter som att Benny Andersson har arrangerat om ”Popular”. Den hade både fungerat på Tomas egna skivor och i musikalen ”Kristina från Duvemåla”. En besjälad och vacker pop-psalm.

”Wide awake” (Moneybrother)
Ambitionen är att göra gubbrock med extra allt. Målbilden är Neil Young. Saades första och hittills enda singeletta i Ryssland blir ett frustande rocklokomotiv. Ungefär som om en bindgalen punkare hade försökt tolka Neil Youngs akustiska album ”Comes a time” och ”Fisherman’s blues” med The Waterboys samtidigt. Det stökiga och muskulösa framförandet är aningen tyngre än själva låten.

Här är populäraste låtarna i Så mycket bättre 00:21