Öst möter väst i samma familj

Birgit Vanderbeke är klarsynt – men ”Pengarna eller livet” är lite daterad

Av: Anneli Jordahl

Publicerad:
Birgit Vanderbeke (född 1956).
Birgit Vanderbeke (född 1956).

”Den stora kärleken, eller den sammanhållna familjen eller världsfreden.” Ja, vad ska man tro på när Gud är ute ur bilden och varken planhushållning eller västkapitalism skänker lycka? 

Birgit Vanderbeke äger ett fruktbart dubbelseende. I sina romaner skriver hon om erfarenheten av att vara formad av både Östtyskland, där hon föddes, och av Västtyskland dit familjen flyttade 1961 då hon var fem år. Hon gestaltar hur ”den röda människan” (för att använda Svetlana Aleksijevitjs ord) ömsar skinn. Hur hon stegvis övergår i individualism och marknadstänkande. 

Vanderbekes specialitet är familjedramer på drygt 100 täta sidor. Ulrika Jannert Kallenberg har skickligt översatt fyra av dem till svenska. Starkast är debutromanen Musselmiddag som kom på tyska 1990.

”Pengarna eller livet” är en annan sorts bok. Ett slags minnenas arkeologi med en anekdotisk och satirisk ton. Jagberättaren pluggar på universitetet och lever spartanskt. Hon syr sina egna kläder och bor till familjens förtret tillsammans med sonen till en städerska. Tidigt blev hon inpräntad av föräldrarna att ”pengar och framtid hänger ihop”. Kapitalvaror tycks stilla en hunger hos karriärpappan. I DDR köade hans mamma för en bit kött med andra kvinnor i ”på pricken likadana urblekta städrockar”.

Författaren låter bror och syster personifiera olika livshållningar. Matz har sett kabel-tv och rökt joint vid pooler i Amerika. Han tycker att allt är efterblivet hemma. Utan framgång uppmanar han sin syster att bära märkeskläder och bli mer respekterad i butiker och på arbetsplatser.

Pengarna eller livet passar in i Vanderbekes konsekventa författarskap om livsstilar som föds ur olika samhällssystem men var säkert mer brännande när den kom på tyska 2003. I dag är exemplen daterade. Om den skrivits nu skulle hon säkert göra satir om modeordet ”hållbart”.

Hoppas klarsynta Vanderbeke gräver där hon står och skriver om dagens kraschande hyperkapitalism som krockar mot folkligt uppror över hela världen. Vem vet vart vi är på väg?

Publicerad:

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN