Kom i form på stranden

avSofie Strandberg

Låt inte semestern stoppa dig, kom i form och tappa kilon var du än är. Här är 5 övningar som du gör med naturen och din egen kropp som enda hjälpmedel.

Sommaren är ett utmärkt tillfälle att börja träna utomhus. Och att motionera i naturen är perfekt då du bränner kalorier och får bra kondition samtidigt som du får frisk luft. Många åker på semester där det finns en strand nära till hands så varför inte utnyttja den?
– Stranden är verkligen en perfekt plats att träna på och dessutom är det vackra omgivningar, säger Viktklubbs träningsexpert Shirin Djavidi.

Styrketräning på stranden

Att jogga, stretcha eller göra enkla yogaövningar är perfekt på sandstranden. Men även styrketräning funkar alldeles utmärkt. Här har Viktklubbs träningscoach Shirin Djavidi satt ihop 6 enkla övningar du lätt kan utföra – med bara naturen och den egna kroppen som redskap.
1. Hopprep – Det här är ett utmärkt sätt att värma upp på eller att få upp flåset. Efter bara någon minut kommer du känna svetten lacka. Värm upp tre minuter och lägg sedan in en minut hopprep mellan varje övning för att hålla tempot. Du tränar: Konditionen och axlarna.

2. Boxning – Ta en sten i varje hand eller något annat tungt som du hittar. Håll benen lätt böjda. Låt den böjda armens handflata peka uppåt och gör sedan en vridning i själva ”slaget”. Kör så många du orkar i 45 sekunder.
Du tränar: Hela bålen + armarna.

3. Situps – Gör en klassisk situp. Tänk på att dra upp dig mot himlen och håll emot på vägen ner. Inga ryck. Gör så många du orkar i 45 sekunder.
Du tränar: Magen.

4. Ryggdrag – Ta en sten eller någon annan tyngd som du hittar. Håll stenen i ena handen och gå ner i armhävningsposition. Dra armbågen rakt uppåt nära kroppen och håll emot på tillbakavägen. Gör tio stycken på varje sida.
Du tränar: Bröstryggen, baksida axel och hela bålen samt balansen.

5. Tricepspress – Luta dig mot en sten, en brygga eller något annat som står fast. Håll ett smalt grepp med händerna och försök att hålla kroppen så rak som möjligt. Tappa inte ner rumpan för mycket. Gör små dips med armarna. Det kommer kännas på baksida arm. Gör så många du orkar under 30 sekunder.
Du tränar: Triceps, samt bålen till viss del.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning