Mejla

Robert Laul

Laul: Låt arenorna bli en frizon från spelreklam

Spelbolaget Unibet gödslar miljarder över svensk fotboll för att få tapetsera arenorna med grön reklam.

Det får inte ske.

I stället är det hög tid att porta spelbolagen från fotbollsarenorna en gång för alla.

Från och med 2020 byter allsvenskan och superettan huvudsponsor, från Svenska spel till Unibet.

Anledningen är pengar.

I en allt mer desperat jakt på att öka klubbarnas intäkter – pengar som sedan hamnar i spelares och agenters fickor – har intresseorganisationen Svensk elitfotboll, Sef, skrivit ett tolv år långt avtal med Unibet (sex plus sex år). Det är värt 150 miljoner om året, alltså maximalt nästan två miljarder kronor.

Ingen välgörenhet

Man behöver inte veta mycket om vare sig fotboll eller spelbranschen för att förstå att detta inte handlar om välgörenhet från Unibets sida. Det är heller ingen vågad gissning att Unibet vill synas mer än vad Svenska spel har gjort, eftersom de betalar 50 procent mer om året. De vill ha så mycket som möjligt tillbaka – och vem kan klandra dem för det?

Har man tagit fan i båten får man ro honom i land, men frågan är om Sef är medvetna vad de gett sig in på? När jag hade generalsekreteraren Mats Enquist på besök i podden i våras tog jag upp saken med honom:

Intervjuade Enquist i våras

Många människor – och även en del allsvenska spelare – har vittnat om spelmissbruk. Hur känner du att ingå det här avtalet med Unibet utifrån deras perspektiv?

– Fotbollen startade Svenska spel en gång i världen och ska du fråga någon så är det bra att fråga oss för vi har haft en spelaktör som partner sedan 1934. Vi vet var avigsidorna finns, vi jobbar aktivt med det och vi ställer krav på våra partners att de också ska finnas med i det arbetet.

Foto: LENNART MÅNSSON / BILDBYRÅN
Svenska spel ersätts nu av Unibet i allsvenskan och superettan.

Unibets marknadsföring är aggressivare än Svenska Spels, men det låter som du tror att ni kan kontrollera dem?
– Just med Unibet har jag inte uppfattningen att det skulle vara så.

Om Uppdrag Granskning knackar på Bosse Anderssons dörr och påstår att 'Unibet tar inte samma ansvar för spelberoende som Svenska Spel, varför samarbetar ni med dem?', vad råder du Bosse att svara?
– (skratt) Jag ska inte råda Bosse till någonting, för han har inte insyn i vad vi kommer göra med Unibet. Så långt har vi inte kommit ännu. Men jag skulle säga att 'Ring Mats Enquist' vore ett bra svar. Då kan jag svara precis som jag svarar dig att det ligger pengar i avtalet för att motverka spelmissbruk.

Borde oroa – inte roa

Frågorna roade uppenbarligen Enquist då, men frågan är hur oroad han blev när han slog på text tv i dag? På sidan 321 fanns nyheten att regeringen överväger att förbjuda spelreklam på idrottsarenor. Socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi (s) hänvisar till Storbritannien och Italien som har totalförbud mot all spelreklam.

En utredning pågår som ska vara klar oktober 2020 och som ministern uttryckte det när jag pratade med honom precis:

– Vi ser nu att spelreklamen minskar och att budskapen förändras, de är mindre aggressiva idag. Men vi är ännu inte nöjda.

Fyra procent av den svenska befolkningen har problem med sitt spelande och idag vet ingen hur vi kommer påverkas i framtiden av den stora mängd reklam vi just nu översköljs med. Fotbollen har samtidigt problem med matchfixning, bara under 2019 har det spelats 19 matcher som Svenska Fotbollförbundet misstänker varit fixade på ett eller annat sätt. Totalt har man utrett uppemot 50 misstänkta matcher sedan problemet blev allmänt känt för snart tio år sedan.

Matchfixning ett jätteproblem

I veckan föll hovrättsdomen mot Dickson Etuhu och en 37-årig kompanjon för att de 2017 erbjudit dåvarande AIK-målvakten Kenny Stamatopoulos en muta inför matchen mot IFK Göteborg. Det är fjärde matchfixningsrättegången hittills, och den tredje med en fällande hovrättsdom.

Problemet är i högsta grad en del av fotbollens dagliga verklighet. Många spelare har genom åren vittnat om spelmissbruk. På läktarna sitter ännu fler drabbade. Mot denna bakgrund vore det både hänsynslöst och ansvarslöst att släppa in Unibet i svensk fotboll med full kraft.

Då är minister Shekarabis internationella exempel mer rimliga att skriva under på: låt fotbollsarenorna bli en frizon från all spelreklam i framtiden.

Laddar Live Upplevelse

avRobert Laul