Andersson: VM-dramat kan avgöras redan första metern

Publicerad:

SPORTBLADET

Nico Rosberg gjorde allt rätt, medan Lewis Hamilton gjorde en miss som egentligen inte ens borde räknas.

Han var en tiondel sen.

Avgörs årets VM på den första metern?

I lördags körde Lewis Hamilton ifrån alla sina konkurrenter. På ett enda varv var hans Mercedes nästan en halv sekund snabbare än den näst snabbaste bilen, som rattade av teamkollegan Nico Rosberg.

Men vad hjälpte det när han inte fick igång sin silverpil med de 930 hästkrafterna på rätt tiondel? 

Tog på sig missen

Hamilton fick för mycket hjulspinn i starten av Italiens GP och innan loppet var 600 meter gammalt hade han halkat ner flera placeringar. Där tappade han segern och där tappade han sju poäng i kampen om VM-titeln.

Den regerande mästaren tog själv på sig missen när han pratade med sina ingenjörer efter loppet, men han hävdar att han inte gjorde någonting annat än han brukar. En liknande incident inträffade under Tysklands GP på Hockenheim, då var det Rosberg som missade starten.

Inför årets säsong gjordes ett antal regeländringar, bland annat ligger starten nu helt i förarens händer. Teamen får inte kommunicera med föraren inför starten utan det är föraren själv som styr balansen mellan kopplingen och gasen.

Det betyder att han själv ska hitta det optimala läget för att kunna starta bilen på precis rätt tiondel. Ett av Mercedes problem verkar vara att deras koppling är extremt känslig för små förändringar i temperaturen.

– Tidigare, när de fick berätta vilken temperatur det var, var det enklare för oss att hitta rätt, sa Lewis Hamilton till tyska medier under söndagskvällen.

– Som förare gör man samma sak, men kopplingen håller ingen jämn nivå.

Rosberg har löst sina problem

Att träna starter inför loppen är svårt eftersom förarna under träningarna bara får genomföra provstarter från utfarten av depån och där är greppet i banan annorlunda jämfört med startrakan. Däcken håller dessutom en helt annan temperatur under träningen än vad de gör efter formationsvarvet inför starten. Ett annat problem för Mercedes förare är att teamet är så överlägset sina konkurrenter och den förare som tappar i början av loppet har svårt att köra i kapp kollegan som kör exakt samma bil och dessutom har fri fart.

Nico Rosberg löste sitt problem genom flera långa möten med sina ingenjörer och efter den misslyckade starten på Hockenheim i juli har han avgjort de två loppen efter sommaruppehållet redan på de första meterna.

För Hamilton återstår nu det arbetet. Han åker till fabriken i Storbritannien redan i morgon för ett första möte med sina ingenjörer och därefter hoppas han på en vändning.

Inför sommaruppehållet i augusti hade han ett försprång på 19 poäng – nu återstår bara två.

– Det är så jämnt mellan dem att jag misstänker att VM avgörs först i säsongens sista lopp, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Möjligen avgörs allt redan i starten.

SÅ AVGÖRS F1-SÄSONGEN

Singapores GP 18 september:

60–40 till Rosbergs fördel.

En stadsbana som inte tillåter några misstag. Hamilton vann visserligen med Mercedes 2014, men det väger över lite till Rosbergs fördel.

Malaysias GP 2 oktober: 50–50

Regnar det – då är det Hamiltons lopp.

Japans GP 9 oktober: 80–20 Hamilton

Banan med de snabba kurvorna är som klippt och skuren för Hamilton.

USAs GP 23 oktober: 50–50

Visst vann Hamilton titeln i USA för ett år sedan, men Rosberg hade pole position. Hamilton har tre segrar på fyra år.

Mexikos GP 30 oktober: 70–30 Rosberg

Tysken var grym när Mexiko gjorde comeback i Formel 1 2015. Han har även banrekordet.

Brasiliens GP 13 november: 60–40 Rosberg

En bana där det gäller att ställa in bilen perfekt. Fördel för Rosberg.

Abu Dhabis GP 27 november: 50–50

Rosberg vann 2015, Hamilton 2011 och 2014. Det är mycket möjligt att säsongen avgörs här.

Publicerad: