Youtube-succén Uppdrag mat når viktig milstolpe

avEric Rosén

Aftonbladets Mauri Hermundssons och Filip Meneses Youtubekanal Uppdrag Mat har nu över 100 000 prenumeranter och tio miljoner visningar.

– Jag är otroligt glad att folk inte har tröttnat på mig än, säger Mauri Hermundsson.

För lite mer än ett år sedan, den 21 februari 2018, publicerades det första avsnittet av Uppdrag Mat på Youtube. Sedan dess har formatet, som Aftonbladets Mauri Hermundsson och Filip Meneses står bakom, fått ett enormt genomslag. Ett 20-tal klipp har publicerats och snittet är 525 000 visningar per klipp.

– Det är bland de högsta snitten för en svensktalande kanal, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet Labs som står bakom programmet, och fortsätter:

– Själva tanken var att nå ut till en yngre publik och det har vi lyckats med. Hälften av tittarna är 24 år eller yngre, youtubekanalen är nu ett perfekt komplement till hela vår nya matsatsning på Aftonbladet.

Nu har Uppdrag Mat nått en avgörande milstolpe på Youtube. På onsdagen passerade antalet prenumeranter 100 000. Dessutom har klippen sammanlagt visats tio miljoner gånger.

– När vi drog igång kanalen på allvar under början av hösten var mitt mål att snitta 50 000 visningar. Nu har vi det tiodubbla. Jag tror nyckeln är att utgå från vinklar och rubriker som folk faktiskt blir nyfikna på, och sedan fylla det med så bra innehåll som möjligt. Om ingen klickar spelar kvaliteten där bakom ingen roll.

– Jag är otroligt glad att folk inte tröttnat på mig än. Jag ska njuta av varje sekund tills den polletten trillar ner för folk.

Det mest tittade klippet visar hur Mauri Hermundsson anstränger sig för att äta lika mycket som Sveriges starkaste man under en hel dag.

– Det var fruktansvärt. Jag åkte hem från Norrköping med ett tryck över bröstet och den smärtsamma insikten att jag uppenbarligen riskerar mitt eget liv för en gnutta uppmärksamhet.

Se det senaste klippet: