Bildfrossa: Porsche 918 Spyder

avBenjamin Ekroth

Avslöjad – högteknologiska supersportbilen

1 av 10
Foto: Lehmann Photo-Syndication

Inte ett - men två - exemplar av super-hybrid-sportbilen Porsche 918 Spyder fångades på bild när de svängde in för att tanka på en mack i sydvästra USA.

Bilen är världsunik och snart är det dags för premiär – i 918 exemplar. En blivande Porsche-ikon är på väg.

2010 visade Porsche upp konceptbilen 918 Spyder på bilsalongen i Genève, under stort buller och bång och med ett massivt intresse från press och besökare. Något så ovanligt som en superhybrid-bil, med prestanda som får vilken supersportbil som helst att darra. Inte minst vår svenska stolthet, Koenigsegg Agera R som med sina 1140 hästkrafter och etanoldrift har varit smått ensam om kunderna som har mycket pengar, miljösamvete och vill åka riktigt fort. "Dyr" och "miljöbil" stämmer in på Porsche 918 Spyder också. Det blir den dyraste serietillverkade bilen i Tyskland: 768 026 Euro - i runda slängar 7 500 000 kronor. En prislapp som begränsar antalet sålda bilar rejält. Men Porsche har ändå begränsat tillverkningen - till 918 exemplar.

Lack: 430 000 kronor

Men om priset verkar dyrt - ta en titt på utrustningslistan: Vad sägs om speciallack för 430 000 kronor? Detta vet vi eftersom försäljningsbroschyren också har läckt ut. Frågan om en Porsche 911 Turbo S också ska räknas som tillbehör, för det kan du också köpa till för att trösta dig med medan du väntar på att din 918 Spyder ska levereras. För att göra väntetiden uthärdligare erbjuds alla köpare möjligheten att köpa en 911 Turbo S "Edition 918 Spyder", som också tillverkas i 918 exemplar. På handskfackslocket sitter tillverkningsnumret, samma som på din kommande 918 Spyder. Kunden kan också få sin 911 Turbo S "Edition 918 Spyder" i samma färg som sin 918 Spyder. Man vill ju att bilarna på garageuppfarten ska matcha varandra. Alla karossdelar är i kolfiber, så trots all avancerad teknik och batterier väger bilen bara 1500 kg.

780 hk och drift på alla fyra

Porsche 918 drivs av en V8 på 4,6 liter som ger 550 hästkrafter. Den mittmonterade motorn får sällskap av en elmotor på 88 kilowatt som skjuter på bakhjulen. Vid framaxeln sitter en elmotor till, på 78 kilowatt. Totalt blir det 780 hästkrafter som driver den fyrhjulsdrivna bilen. Porsche har inte släppt många siffror, men den har testats på Nürburgring och avverkade nordslingan på 7 minuter och 14 sekunder. Noll till hundra tar 3 sekunder och toppfarten ligger på 325 kilometer i timmen. Snål blir den också. Enligt Porsche drar den vid blandad körning smått otroliga 0,3 liter milen.

Det går också att köra på enbart eldrift ("e-power") - toppfarten blir då strypt till 150 km/tim och det går att köra upp till 2,5 mil på elen. Det väljer du via en knapp på ratten, där kan du också välja "hybrid", då den växlar mellan el och bensin som en vanlig hybrid, "sport hybrid" då V8-motorn går för fullt och elmotorerna går in och skjuter på vid behov, samt "race hybrid" som trycker ut ännu mer batterikraft men också låter bensinmotorn använda mer energi åt att ladda. Sist finns "hot lap" som tömmer batterierna helt och bara räcker för ett par varv.

Bilen ser ut att bli lika legendarisk och nydanande som en gång Porsche 959 var - och efter den Carrera GT. 918 Spyder börjar tillverkas nästa år men redan om ett par dagar gör den världspremiär på bilsalongen i Paris.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar