Istället för OS 2018 blickar ryssarna tillbaka till 1972

1 av 2 | Foto: Aftonbladet arkiv
Aleksandr Belov sätter den avgörande bollen i basket-finalen i OS i München 1972.
KOLUMNISTER

Efter frenetiska diplomatiska överläggningar under vintern går Syd- och Nordkorea in tillsammans när OS-elden tänds i sydkoreanska Pyeongchang i dag. De båda länderna ska dessutom tävla ihop i damernas hockeyturneringen. Internationella Olympiska Kommitténs beslut att stänga av Ryssland som nation, efter avslöjanden om systematisk dopning orkestrerad från högre ort, innebär samtidigt att man för första gången bestraffar ett helt deltagarland kollektivt. De ryssar som bedömts som rena har bjudits in att tävla under neutral flagg.

Fallet efter Rysslands lyckosamma arrangemang i Sotji 2014, där man vann medaljligan med tio guld, blev tungt och förnedrande. Landet befinner sig mellan ett hemma-OS med bloddopad eftersmak och sommarens fotbolls-VM, som omgärdats av korruptionsmisstankar och världspolitisk frost.
IOK:s beslut är ett hårt slag mot den ryska idrottsrörelsen, men frågan är om inte prestigeförlusten för landets ledande skikt är ännu värre.
Att idrottsframgångar är en oumbärlig del i propagandamaskineriet för presumtiva stormakter är känt sedan länge. Att nostalgi är en annan viktig beståndsdel har den ryska biopubliken visat när den vallfärdat till visningen av Going vertical under vintern.

Filmen handlar om Sovjetunionens osannolika uddamålseger över USA i basket-finalen i München-OS 1972, efter att domaren fattat det kontroversiella beslutet att lägga till tre extrasekunder när matchuret nått full tid. Det amerikanska laget blev så arga att de vägrade ta emot silvermedaljerna.
När Going Vertical gick upp på ryska biografer nyligen drog den in över motsvarande tre miljarder kronor på tre veckor och är därmed på god väg att bli den mest inkomstbringande filmen i landets historia.
Att berättelser om idrottsprestationer appellerar till patriotism är ingen ovanlighet, att olympiska spel och supermakter står i fokus mer regel än undantag. Disneyproduktionen Miracle bygger, med spegelvänd dramaturgi, på USA:s finalseger i OS-hockeyn 1980 mot Sovjetunionens ”oslagbara maskin” – känt som ”miracle on ice” – och blev en kioskvältare när den kom 2004.
Going vertical är emellertid inte bara bärare av ett budskap – landets kulturminister Vladimir Medinskij hyllar filmen för att den ger ryssarna ”anledning att vara stolta över sitt land”– den är också gjord med politiska intressen hela vägen in i rollistan. Filmbolaget bakom produktionen styrs av Nikita Mikhalkov, en nära Putin-vän, och rollen som lagets förbundskapten spelas av Vladimir Mashkov, som formellt nominerat Putin till omval i presidentvalet i mars.

Det är oklart huruvida Ryssland kommer att fira eventuella medaljer av sina ”neutrala” utövare under veckorna i Pyeongchang. Kanske väljer Kreml att låtsas som det regnar. Nästan hälften av ryssarna tror, enligt en undersökning, att landets avstängning från OS är en del i en internationell konspiration.
Rysslands chans kommer i sommar, men utsikterna för att herrlandslaget i fotboll ska upprepa basketlegendarernas bedrift från 1972 får betecknas som mycket små. Ryssarna kliver in i fotbolls-VM som lägst rankade av alla 32 deltagarländer.
Innan dess ska Going Vertical distribueras internationellt. Låt oss gissa att den inte kommer att slå några publikrekord i USA.


Patriotism eller realism? Medan Reuters utsände i Moskva betraktar Going Vertical är en ren propagandaproduktion, är Washington Posts korrespondent mer reserverad i sin analys och skriver att den, mer än att vara antiamerikansk, ger en krass bild av politrukernas Sovjet och den politiska byråkrati som basketlaget hela tiden måste stångas mot för att nå sitt mål.

ARTIKELN HANDLAR OM