Så undviker du att bli lurad på sommarrean

avStefan Hesserud Persson

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sommarrean pågår fortfarande för fullt.

70 procent rea! 20 procent på reapriset! Sista chansen – slutrea!
Erbjudandena lyser just nu rött i var och varannan butik.
Men var uppmärksam – det finns regler för hur begreppet rea får användas.

Sommarrean har pågått i åtminstone en månad och visar inga tecken på att avta. Men det är långtifrån säkert att erbjudandena är så bra som de låter.

Konsumentombudsmannen har tidigare kunnat konstatera brister när det gäller hur reapriser presenteras i butiker.

”Begränsad tid”

Och det finns tydliga regler för när begrepp som rea och nedsatt pris får användas, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

– För det första måste varorna ingå i det ordinarie sortimentet. För det andra får rean bara pågå under en begränsad period – totalt max två månader per år. Det ska också vara en väsentlig skillnad mellan ordinarie och nedsatt pris.

Butikerna har ingen skyldighet att skriva ut vad en produkt tidigare kostat. Men om begreppet ordinarie pris används bör man som konsument inta en kritisk hållning.

– Man kan kontrollera när det ordinarie priset senast användes, antingen genom att fråga i butiken eller på en jämförelsesajt. Det är inte ok att först höja priset och sedan sänka det, och kalla det rea, säger Anna Lindström.

Ångerrätt på nätet

I samband med utförsäljningar brukar det heta att ”Reavaror bytes ej”. Och det är upp till butikerna om de vill erbjuda öppet köp och bytesrätt eller inte.

– Däremot har man alltid reklamationsrätt om det är något fel på varan. Oavsett om du köpt den på rea eller inte, säger Anna Lindström.

Om du handlat reavaror på nätet har du dessutom alltid ångerrätt och rätt att få tillbaka pengarna om du ångrat ditt köp.

– Tanken är att ge e-handelskonsumenter samma möjlighet att undersöka varorna som i butik, säger Anna Lindström.

Fakta: Det här gäller för rea

  • Rean måste pågå under en begränsad tid.

  • De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment.

  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

  • Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar.

  • Det är absolut förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, där butikens syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Källa: Konsumentverket

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM
MER OM MIN EKONOMI