Lär dig att åka med rätt teknik

Publicerad:
Uppdaterad:

Träning

Luta kroppen så att du står rakt över skridskon som du glider på. När du trycker ifrån med den andra skridskon ska spetsen på denna vara riktad lätt uppåt. Sedan flyttar/lutar du kroppen åt andra hållet. Sätt ner den andra skridskon snett framför den första och ta nästa skär på samma sätt. Sträva efter att föra benen i en pendelrörelse.

När du vill åka lite fortare behövs det lite mer kraft i frånskjutet. Böj på knäna, tryck ifrån som förut, försök att flytta tyngdpunkten så att du lutar

utåt på ytterskäret. Ligg kvar riktigt, riktigt länge på ett ben, så länge du vågar. Ju mer du tränar på detta, desto duktigare blir du.

Här gör åkaren fel som på hockeyvis trycker spetsen nedåt i isen. I långfärdsskridsko, till skillnad mot hockey och konståkning, ska du lägga trycket på skridskon så att hela skenan lämnar isen samtidigt. Men foten lyfter du bara en bit från isen. Om du trycker spetsen nedåt i isen får du sämre kraft och sämre balans i åkningen. Och riskerar dessutom att fastna i issprickor.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN