Matvarukedjan är julvärdens stora vinnare

Erik och Lotta är en duo som är bra på att slå mynt av sitt kändisskap

NÖJE

Erik Haag och Lotta Lundgren är årets julvärdar i SVT.
Den stora vinnaren är sannolikt den matvarukedja hon normalt gör tv-reklam för.

SVT:s julvärd presenteras varje år under stort buller och bång.
Först stort hemlighetsmakeri inför presentationen. Sedan går vi i media lite lagom bananas med åsikter för (oftast, det vore ju märkligt att såga något i förväg) eller emot. Och så kanske julvärdsveteranen Arne Weise uttrycker sin mening.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur viktigt det är vem som är julvärd och vilket intryck hen gör.
Barnen, den stora målgruppen när julprogrammen börjar med Kalle Anka & co på julaftonseftermiddagen, bryr sig väl knappast. När jag nyligen satt och pratade SVT:s julvärdar med några vänner, kom vi mest ihåg sådana som inte varit så lyckade. Fast nu när vi snart ska vara glada och fira jul, så glömmer vi vilka de var… Vi kom också ihåg sådana som varit i rampljuset av andra skäl (Lotta Bromé, Gina Dirawi) och en som häromåret var väldigt egensinnig och bra (Henrik Dorsin). Vi var faktiskt, skamligt nog, tvungna att googla fram att det var Sanna Nielsen i fjol. Fast då kom vi bara ihåg henne på ett positivt sätt. Men Erik Haag och Lotta Lundgren kan nog bli en vattendelare på samma sätt som Gina Dirawi blev, fast då av helt andra skäl.
Erik och Lotta är… väldigt mycket.

Han pratar intensivt bebisspråk, hon lite släpigt. Man har en känsla av att de kommer att ta lite större plats än andra julvärdar, när de går loss och pratar i munnen på varandra. Det kan bli för mycket.
Å andra sidan är det väldigt många som gillar det de gör. Som tycker de har en oemotståndlig charm. Som kanske gillar det faktum att de även blev ett kärlekspar. ”Historieätarna” är en braksuccé i rutan. Nu är de samtidigt tillbaka i rutan och agerar, så att säga, dragplåster till sig själva med underhållande utvandrarserien ”Bye bye Sverige”.
Där ”skådespelar” de lika pinsamt dåligt som vanligt, men som julvärdar får de vara sig själva. Dessutom kommer de att prata om julmaten och prat om mat har ju varit en viktig ingrediens i deras tv-framgångar.

De har dessutom effektivt slagit mynt av det när de uppträtt med sina julbordsshower. När jag såg den, upplevde jag den som både väldigt informativ och underhållande. Ett extra lyxigt sätt att äta julbord.
Lotta Lundgren har dessutom tjänat multum på sin tv-reklam för en stor matvarukedja. Den reklamen upphör nu precis lagom för att hon ska kunna återinträda i tjänst i public service-tv.
Bli inte förvånad om hon dyker upp i nya reklamfilmer när SVT-uppdraget är över.
Matvarukedjans representanter lär bli Eriks och Lottas allra mest uppmärksamma och glada tv-tittare på julafton.