Pendling ökade inte med Citytunneln

Av: Robert Rosén

Publicerad:
Närmare tio år har gått sedan invigningen.
Foto: Drago Prvulovic / TT / / TT NYHETSBYRÅN
Närmare tio år har gått sedan invigningen.

Byggnationen av Citytunneln har fått pendlandet att öka i Hyllie.

Från Malmö C och Triangeln har det däremot inte gått att se en sådan effekt.

– Den har ökat men det går inte att se att det är ett resultat av Citytunneln, säger Helena Bohman, universitetslektor vid Malmö universitet.

I december 2010 öppnade Citytunneln upp i Malmö. Byggprojektet kostade 8,6 miljarder kronor men enligt forskare på Malmö universitet har den inte bidragit till någon ökad pendling på två av de tre stationerna.

Förvisso har pendlingen från både Malmö C och Triangeln ökat men nivån är densamma som i hela staden.

– Den var hög redan innan och det går inte att se att den ökar mer än den hade gjort om Citytunneln inte hade funnits. Utan den följer samma trend som pendlingen i övrigt, för pendlingen i samhället ökar, säger Helena Bohman, universitetslektor, som projektlett studien.

Inflyttade pendlar

Istället är det enbart i Hyllie som det blivit en pendlingseffekt tack vare Citytunneln.

Någonting som givetvis grundar sig i den omfattande byggnation som tagit fart sedan Citytunnelns invigning, med såväl företag som flyttar dit som nyproduktionen av bostäder.

– De som flyttar dit är i ganska hög utsträckning folk som pendlar till sina jobb. Då blir det en ganska stor skillnad, säger Helena Bohman.

Hon utvecklar sitt resonemang.

Foto: Leif Johansson
Helena Bohman.

”Ökar i samhället”

– Om du redan har god tillgänglighet blir den extra ökningen inte så stor. Störst ökning när du bygger infrastruktur blir det när det är en väldigt kraftig förändring i tillgänglighet.

Trots att det snart är tio år sedan som Citytunneln invigdes tror hon att dess effekter av ett förändrat resmönster kan komma att bli än tydligare framöver.

Framförallt när det gäller Hyllie, då den expansiva byggnationen fortgår.

– Det vi ser hittills är att pendlingen ökar i samhället. Folk blir mer och mer specialiserade och har större nytta av att pendla till jobb på en större geografisk marknad, där man har en större chans till jobb med sin kompetens.

Coronaeffekt att vänta

Även om många rör sig över ett större geografiskt område, när de tar sig från bostad till arbete, går det inte att utesluta en coronaeffekt.

Att den pågående pandemin förändrar pendlingsmönstret igen.

– Det gör det lite svårt att säga vad som kommer hända med pendlingen, för jag är ganska säker på att vi kommer få se konsekvenser av corona, kring hur vi organiserar arbetet framöver.

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad:

LÄS VIDARE