Skapa din egen målbild

Positivt tänkande ökar din chans att gå ner i vikt

1 av 2 | Foto: Sara Ringström
livet från den ljusa sidan Med lite mental träning i positivt tänkande kan din viktminskning gå mycket lättare.

Tänk positivt. Och skapa en bild av dig själv som smal.

-Då är det lättare att hålla motivationen uppe, säger psykolog Eva Rusz.

Här tipsar hon om hur du gör.

Att gå ner i vikt och lägga om sin kost är en stor förändring. Därför är det inte konstigt att många lätt hamnar i jojobantande. Med mental träning gör du viktnedgången lättare och minskar risken för återfall.

- Det första jag tycker att man ska göra är att sätta sig ner och fundera över de livsstilsprojekt man har startat tidigare, säger Eva Rusz.

Utvärdera dina projekt

-Utvärdera dem. Hur många gånger har du lovat dig själv att du vill gå ner i vikt? Hur många gånger har det lyckats? Vad säger det dig om dina projekt?

Genom att analysera tidigare försök kan du lätt se var du tappade tråden och varför det gick snett. Därigenom har du skaffat dig ovärderliga erfarenheter som kan hjälpa dig när du vill gå ner i vikt - för gott.

Det vanligaste misstaget, hävdar Eva Rusz, är att man glömmer sin målbild - det vill säga den framtidsbild man har av sig själv som smal. Den ska vara så konkret och tydlig som möjligt - manipulera gärna ett riktigt foto i datorn där du gör dig så smal som du vill vara.

- Ofta är man kanske pigg i början, men sedan börjar man släppa på kraven, säger Eva Rusz.

- Kanske började du tänka: "Nu har jag gått ner några kilo, det här lilla kan jag unna mig, det spelar ingen roll" och så glömde du bort målbilden. Den suddas lätt ut om ursäkterna får styra.

Evas tips är att avsätta fem minuter varje dag till att samla ihop tankarna och fokusera på din vision. Det stärker motivationen och hjälper dig genom svårigheterna. Att tänka positivt och berömma sig själv för varje uppnått delmål är också viktigt.

- Det är bra att sätta ut en belöning åt sig själv, som att köpa fina kläder. Men man ska också tänka på allt det roliga som det innebär att gå ner i vikt, hur bra du kommer att må både psykiskt och fysiskt.

Hur håller man motivationen vid liv även när det känns tungt?

- Det gäller att hålla fast vid sin målbild och att inte nervärdera sig själv. Det är samma teknik som elitidrottare får lära sig när de gjort ett dåligt resultat: acceptera misstaget. Korrigera misstaget. Men reagera inte. Håll fast vid målbilden - i det stora hela har du ändå gått vidare.

7 övningar som gör dig taggad

Smalskolan lektion 1

Lektion 2

Lektion 3

Sara Milstead