Filmrecensioner

Snyggt flätad intrig i svensk ”Love actually”

avJens Peterson

Foto: SF Studios
Celia Sparre och Adam Lundgren.

Lyckligare kan ingen vara

Regi Staffan Lindberg, med David Hellenius, Sanna Sundqvist, Helena af Sandeberg, Kjell Bergqvist, Adam Lundgren, Celia Sparre, Dilan Gwyn, Filip Berg, Monica Albornoz och Eagle-Eye Cherry.

KÄRLEK En svensk ”Love actually”?
Ja, det finns gott om likheter. Staffan Lindbergs manus skildrar dussinet människor som har olika beröringspunkter i skilda historier om kärlek. Det är snyggt flätat. Först möter vi taxichauffören Robert (David Hellenius) som kör gravida bloggerskan Ebba till BB. Vi lär mer om henne och möter barnmorskan Maria (Celia Sparre) med tuff attityd.

Taxichauffören får en ny körning och återser sin ungdoms kärlek Sofia (Helena af Sandeberg), nu berömd filmstjärna. Medan Roberts fru, polisen Josefin (Sanna Sundqvist), är kompis med barnmorskan. Vars granne Ulf (Kjell Bergqvist) är en grinig senior som rastar sin hund och träffar Claudia (Monica Albornoz) som driver hunddagis.
Vi flyttas fram och tillbaka mellan de olika berättelserna. Det är kärlek som tänds eller nytänds, kärlek som slocknat, kärlek som kämpar för att hitta nya former. Någon föds, någon dör, några blir lyckliga, andra blir ledsna.
En väl vald ensemble. Sanna Sundqvist och Helena af Sandberg är bra i stora roller. Kjell Bergqvist imponerar som den motsträvige Ulf. Filip Berg är mycket underhållande som enfaldig ishockeyspelare, en ung man kvar i en gammal mansroll. Adam Lundgren är en sympatisk bilskollärare, vilket ger anledning till en komisk biljakt.
Här finns också en populär rockstjärna, Thomas Hoffman är självupptagen lättviktare som var polisen Josefins kärlek en gång. Mycket kul figur, spelad av Fredrik Benke Rydman.

Det är också roligt att se Stockholm ur så många vinklar. Det mesta utspelas i olika kvarter runt huvudstaden, med tyngd på Södermalm och Riddarholmen där det är inspelning av kostymfilm. En av intrigerna gör en kort utflykt till New York, vilket ger fina bilder, men det tillför inte mycket till laddningen.
Manuset låter finurligt människornas yrken bli en del av deras personligheter och intrigen. Skulle de ha valt något annat jobb? Vågat ta ett annat steg?
De som levt ensamma undrar om de gjorde fel val. De som levt tillsammans undrar om de borde valt andra människor. Andra yrken? De som just träffat någon grubblar över sina vägval. Vi lär känna dem tillräckligt för att grubbla med.
Alla tror de kan vara lyckligare. Vem vet vägen dit.

Foto: SF Studios
David Hellenius och Sanna Sundqvist