Svensken om unika samarbetet med F1-stallet

Publicerad:
Uppdaterad:
Johan Stigefelt, Team director för Petronas Yamaha Sepang Racing Team.
Foto: Mirco Lazzari gp / Getty Images South America
Johan Stigefelt, Team director för Petronas Yamaha Sepang Racing Team.

SPORTBLADET

Petronas Yamaha SRT är en av tidernas största VM-succér. På två år har teamet gått från nykomling till VM-tvåa.

Mycket tack vare ett utvecklingsarbete i samråd med ett av tidernas mest framgångsrika F1-team - Mercedes AMG Petronas.

För första gången berättar den svenske teamdirektören om samarbetet.

När Franco Morbidelli styrde sin motorcykel till ett VM-silver i roadracing förra helgen var det en historisk prestation. Under sin andra säsong roadracingens kungaklass vann satelitteamet Petronas Yamaha Sepang Racing Team sex lopp och hade vid något tillfälle av säsongen båda förarna med i kampen om VM-titeln.

– Det har varit helt fantastiskt, nästan lite overkligt, Johan Stigefelt i en exklusiv intervju med Sportbladet.

Han är teamdirector för Petronas Yamaha Sepang Racing Team och ytterst ansvarig för stallets team i tre olika VM-klasser.

– För två år sedan började vi från noll i motoGP, i år har vårt team vunnit fler lopp än något annat och dessutom slagit Yamahas eget fabriksteam. Det trodde jag aldrig var möjligt, säger han.

Unikt samarbete med Mercedes F1

Framgången vilar på hårt jobb, gedigen kunskap, men även på ett samarbete med F1-stallet Mercedes som dominerat Formel 1 sedan 2014. De båda racingteamen binds samman av en sponsor och utbytet når långt bortom VIP-tälten.

Det når ända in i fabriken.

– Vi samarbetar på flera nivåer. Det började med att Petronas utvecklade olja för F1-teamet och förra året vidareutvecklades den så att den även fungerar i våra motorer. All utveckling sker i samma fabrik i Italien och det har gjort att vi ligger flera steg före våra konkurrenter. Vi fick snabbt ett oerhört bra resultat och efter sex månaders arbete var det fantastiskt mycket bättre, berättar Stigefelt.

Det handlar om olja till motorer och transmission, något som hjälpt motoGP-teamet att förbättra slitage, motoreffektivitet och tillförlitlighet. Framgångarna har att man nu tagit nästa steg för att även koordinera bensintillverkningen mellan de två racingteamen.

– Petronas är inte bara en sponsor, det är en utvecklingspartner både för oss och Mercedes F1-team och vi har stor nytta av varandra. Det är ett unikt samarbete och jag tror inte att det är något annat team som samarbetar mellan racingen tvåtyngsta klasser, F1 och motoGP.

– För oss har detta varit en starkt bidragande orsak till framgången. Vi fick en kick direkt.

Foto: NICKLAS ELMRIN / BILDBYRÅN
Johan Stigefelt.

Ser stor utvecklingspotential

I fjol inleddes även ett samarbete mellan teamens marknadsavdelningar och nu fortsätter utbytet på den tekniska sidan.

– Vi går in i mer detaljerade diskussioner kring aerdoynamik och även arbetet i vindtunneln. Även om vi inte har någon påverkan på de motorcyklar som Yamaha levererar till oss så finns det punkter som vi vill diskutera med Mercedes. Där vi kan lära oss av varandra, förklarar Johan Stigefelt.

Skillnaderna mellan de två disciplinerna är stora, men likheterna också. Tävlingshelgerna är näst intill identiska, de båda mästerskapen tävlar ofta på samma banor och kärleken till racingen är precis lika stor. Stigefelt har en tät kommunikation med James Vowles, chefsstrateg för Mercedes F1-team, och även om upplägget under kval och race är långt ifrån det samma finns beröringspunkter.

– Vi har ett direkt utbyte av varandra och även om vi kör raka race och de har depåstopp så finns det knutpunkter. Jag är supernöjd med vårt samarbete, samtidigt som jag ser en stor utvecklingspotential, säger Johan Stigefelt.
– Vi kan göra det ännu bättre.

Foto: NICKLAS ELMRIN / BILDBYRÅN
Johan Stigefelt.

Annas motor - veckans snackisar 27.11 2020

Pole position

Johan Kristoffersson

Vi gratulerar svensken som i år vann sin tredje VM-titel i rallycross. Denna gång med familjeteamet.

2) Lewis Hamilton

Tydligen har han sagt till Toto Wolff att han stannar i Mercedes, och enligt teamchefen diskuterar de ett avtal över två år. Men ingenting lär skrivas under innan säsongen är över. Tre lopp kvar, de kommande tre tävlingshelgerna.

3) Alex Albon

Får han stanna i F1? Han har tre helger på sig att bevisa för Red Bull att han är rätt man för teamet. Annars väntar Nico Hülkenberg eller Sergio Perez på möjligheten att bli kollega till Max Verstappen 2021.

4) Tony Kanaan

45-åringen gör comeback i IndyCar. Han ska köra ovalracen för Chip Ganassi Racing.

5) Mick Schumacher

Det har gått 61 dagar sedan Formel 2 tävlade i Ryssland. Nu återstår fyra lopp och Michael Schumachers son leder mästerskapet när fyra lopp återstår. Bär det av till Haas F1 efter det?

6) Oliver Solberg

19-åringen jagar JEM-titeln i rally på Kanarieöarna.

7) Pontus Tidemand

Han tävlar om titeln i WRC2 när WRC-säsongen avslutas i ACI Rally Monza nästa vecka. Intressant är att 95 ekipage ställer upp och det är svenskt i varje klass.

8) Dino Beganovic

Den 16-årige svensken slog till med tre pallplatser och tog formelbilskarriärens första seger på Imola förra helgen. Nästa helg avslutas säsongen.

9) Jenson Button

Den förre världsmästaren i F1 satsar på att starta LeMans 24-timmarslopp med teamet han är delägare i, Jenson Team Rocket RJN.

10) Rally Dakar

Mellan den 2 och 15 januari avgörs 12 etapper i Saudiarabien, till 80–90 procent handlar det om nya sträckor. Enligt organisatören avgörs den tuffaste etappen under den näst sista dagen.

Motorstopp

Vietnam GP

2020 skulle landet ha arrangerat ett lopp i Hanoi, men pandemin kom emellan. Därefter har en korruptionsskandal ställt till problem för arrangören och nu letar F1 efter en ny arrangör. Sportchef Ross Brawn säger till Gazetta dello Sport att man letar efter en kandidat som är beredd att betala en rejäl slant för att arrangera loppet. Hittar de rätt kan det bli en rekordsäsong med 23 lopp nästa år.

Publicerad:

LÄS VIDARE