Bilar

Inget stopp för mobilprat i bil

Minister sågar förslaget – igen

Foto: Thinkstock

Sverige är numera det enda landet i Europa som tillåter mobilprat i bilen utan handsfree.

Nu kräver Motormännen att användandet av mobiltelefon utan handsfree i bilen förbjuds helt.

Mellan 10–20 personer omkommer eller skadas svårt i trafiken varje år på grund av mobilprat eller sms:ande vid ratten enligt Motormännen.

Maria Spetz, vd för Motormännen, kräver svar från de politiska partierna varför de hittills nekat till att införa ett förbud mot mobilanvändande vid ratten.

– Vi har uppvaktat politikerna i den här frågan i flera år, men får inga svar. Vi tycker det är helt obegripligt, säger hon.

Framstår som föregångare

Spetz säger att Sverige ofta framhåller sig själv som ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet. Nyligen förklarade också FN att man ville få Sveriges hjälp att öka trafiksäkerheten i främst fattiga länder där dödstalen i trafiken ofta är stora.

– Att länder som Moldavien, Vitryssland eller Albanien blir före oss när det gäller lagstiftning mot att använda mobilen vid ratten, borde ju få politikerna att vakna. Människor dör i trafiken för att vi inte har ett förbud. Den här frågan anser vi är den viktigaste när det gäller trafiksäkerhet i Sverige för tillfället, säger Maria Spetz.

”Det är livsfarligt”

Att sedan också införa regler om hur man får använda handsfree i bilen, som i Spanien, vill hon dock inte.

– Nej, att detaljreglera tror jag inte på. Det skulle inte fungera. Det viktiga är att alla förstår att man inte ska SMS:a eller ha en mobil i örat när man kör bil. Det är livsfarligt, säger hon.

Ville ha förbud 2008

Redan i april 2008 lämnade dåvarande Vägverket ett förslag till regeringen om att förbjuda förare att hålla i mobiltelefonen och prata under färden. Endast så kallad handsfree-utrustning skulle vara tillåten, förutsatt att samtalet inte äventyrade trafiksäkerheten.

Förslaget omfattade inte bara mobiltelefoner, utan rörde all utrustning i bilen som kan störa föraren som radio och gps.

Sågade förslaget

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) sågade genast förslaget. Hennes argument var att det saknades bevis för att olycksrisken ökar om bilföraren har telefonen i handen.

Vägverkets utredning visade att det var själva samtalet som kan vara farligt när föraren pratar i telefon och kör bil samtidigt. Förslaget om krav på handsfree handlade om att skapa lagstiftning som harmoniserade med andra länder och att följa Wienkonventionen.

Frågan vilande

Sedan Vägverket lagts ner i våras ligger frågan hos det nya Trafikverket där Gunnar Malm är generaldirektör. Han säger att han står bakom uppfattningen i utredningen, men eftersom regeringen gjorde tummen ner är frågan vilande.

– Dåligt beteende och dåligt omdöme oavsett om det handlar om mobiltelefonanvändande eller annat påverkar alltid trafiksäkerheten, säger han till TT i samband med den stora trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand utanför Halmstad på måndagen.

Har inte ändrat sig

Regeringen tänker inte införa ett förbud mot handhållen mobiltelefon när man kör bil. Infrastrukturminister Åsa Torstensson har inte ändrat sig.

– Jag står fast vid min uppfattning att det inte är bevisat att det skulle hjälpa att använda handsfree. Då måste man förbjuda hela momentet med telefonsamtal och jag är inte beredd att gå så långt. Därför skulle det bara bli symbolik att förbjuda samtal utan handsfree, säger hon under en presslunch på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.

”Annan utrustning kan också störa”

På frågan varför Sverige inte ska ha samma regler som andra länder i Europa svarar hon:

– Jag hänvisar till att det finns många andra tekniska hjälpmedel i bilen som också kan vara störande moment och jag vill inte peka ut ett enskilt hjälpmedel, säger hon och konstaterar också att Wienkonventionen är gammal och inte uppdaterad.

Kräver vettig lagstiftnign

Fast sms:a vid ratten är olämpligt, tycker infrastrukturministern.

– Det vore logiskt att man inte får sms:a när man kör, men hur ska man kunna följa upp det? Samma sak med gps, hur ska polis och rättsväsende kunde kontrollera det? Lagstiftningen måste vara vettig och rimlig och kunna följas upp, säger hon.

Åsa Torstensson betonar att lagen redan i dag kräver att föraren kör trafiksäkert. Och hon anser att frågan om risker i körningen ska tas upp under förarutbildningen.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar