Nya regler – nu kommer monsterbussarna

avTT

Foto: VÄSTTRAFIK / TT
De 24 meter långa, dubbelledade bussar som på försök rullar i Göteborg och Malmö tillåts nu över hela riket. Arkivbild.

Från 18 meter till 24. Nya regler öppnar vägarna för betydligt större bussar än de som i dag rullar i Sverige.

– Det blir helt enkelt klimatsmartare lokaltrafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

De väger 22 ton, är 24 meter långa och slukar 120 passagerare. Så kallade dubbelledbussar finns redan på försök i Göteborg och Malmö, men kan snart rulla över hela Sverige.

I Göteborg kör Västtrafik 17 stycken 24-metersbussar på en sträcka genom stadens centrala delar och ut till områden på Hisingen dit inga spårvagnar går.

– Anledningen till att vi vill använda dem är att de tar väldigt många passagerare. De här bussarna tar 120 personer i stället för 90 som vanliga ledbussar tar. På den här sträckan kör vi femminuterstrafik, det är stora passagerarflöden det handlar om, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Mindre utsläpp

Infrastrukturminister Tomas Eneroth hänvisar till försöken i Malmö och Göteborg som han menar har fallit väl ut.

– Vi gör en förändring som EU har godkänt. Det innebär att man kan ta fler passagerare med mindre utsläpp och mindre trängsel i lokaltrafiken, säger han.

För att sätta dubbelledbussar i trafik krävs i dag ett särskilt tillstånd, men efter ett regeringsbeslut på torsdagen ändras trafikförordningen så att 24 meter blir den normala maxlängden för ledade bussar i hela Sverige.

– Vi har ett specialtillstånd som gäller till 2025, men nu kommer vi inte att behöva förlänga det tillståndet, säger Mette Ramquist.

Stort intresse

Enligt Tomas Eneroth finns det ett stort intresse för dubbelledbussar på många håll i landet och inte bara i storstäderna.

– Jag vet att till exempel Kristianstad har uttalat ett intresse. Sedan måste det naturligtvis finnas ett ganska stort underlag så det är kanske inte aktuellt i landsbygden, säger han.

Henrik Norrman är fackligt arbetsplatsombud på Nobina i Malmö och har själv erfarenhet av att köra dubbelledad buss för Skånetrafiken. Han är positiv till 24-metersbussarna, även om han ser utrymme för förbättring av fordonens design.

– De är jättesköna att köra och framkomligheten beror ju lite på hur kommunen väljer att dra linjerna. Men det vore bra med en egen ingång för oss förare. Det kan också vara svårt att se vad som händer längst bak i bussen, säger han.

Regeringens beslut om ändring i trafikförordningen träder i kraft den 1 maj.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö