Laddat för succé

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Ett småföretag från Umeå säljer världens första laddhybrid

1 av 4 | Foto: Foto: BJÖRN WANHATALO
Upp till 50 km/tim kör laddhybriden på el. Sedan går bensinmotorn igång, men stannar när man lättar på gasen.

Alla biltillverkare pratar om laddhybrider.

Och alla visar prototyper på bilsalongerna. Men ingen har någon att sälja.

Ingen, utom lilla Hybricon i Umeå.

Den första bilen är redan levererad och Aftonbladet har provkört.

Boh Westerlund.
Boh Westerlund.

Hybricon konverterar Toyota Prius till en laddhybrid.

– Prius har ett perfekt hybridsystem - för konvertering, säger Boh Westerlund som började bygga elbilar redan på 1970-talet.

– Men elbilar fungerar inte i alla lägen, de har för kort räckvidd. Laddhybrider däremot går att köra som en vanlig bil.

Boh Westerlund har utvecklat laddhybriden tillsammans med dataexperterna Peter Åstrand i Linköping och Dick Norman i Kanada som knäckte Toyotas data-koder.

En vanlig Prius laddar batterierna under färd och är inte gjord för att gå längre sträckor enbart på el. Den går i bästa fall två kilometer i max 50 km/tim. Sen är strömmen slut och bensinmotorn går igång igen.

Extra batteri

Hybricons bil har fått ett extra batteri som tillsammans med reglerutrustning väger 100 kg och ryms i reservhjulsbaljan.

Det nya batteriet kan laddas i ett vanligt vägguttag, är säkringen 16 ampère tar det en timme att ladda 45 procent. Efter fyra timmar har man 90 procent och efter sex är det fulladdat. Men elen i väggen utnyttjas också för att värma batterierna (även Prius originalbatteri!) till runt 20 grader och bensinmotorn till 70 grader, för att få ut hela effekten ur batterierna direkt vid start och för att undvika att bensinmotorn startar kall.

Under färd finns en särskild bensindriven värmare, som håller batterierna och kupén varm. Den drar cirka fem centiliter milen i vinterkylan.

Det är ett par minusgrader och snö i luften när vi kör iväg från flygplatsen i Umeå. Jag gasar fullt och bilen kör på elmotorn ända upp till 50 km/tim då bensinmotorn går igång nästan omärkligt. Men så fort jag släpper lite på gasen stannar bensinmotorn och jag kör vidare i 90 km/tim på el med bensinmotorn bortkopplad.

Slår av diskret

En omkörning, bensinmotorn startar igen för att ge extra fart, men sen slår den av lika diskret igen.

En jämn värme kommer från Prius vanliga värmesystem, Hybricons extravärmare håller ju kylarvattnet vid 70 grader även när bensinmotorn står still.

Efter tre mils körning kör jag in i parkeringsgaraget inne i Umeå där det finns eluttag vid alla platser. Då har bilen dragit 0,2 liter milen. För att jag var lite onödigt gasglad. I lite lugnare tempo hade bensinförbrukningen varit noll. Mäktigt!

Den första bilen är redan levererad till Umeå parkeringsbolag och Umeå kommun har ytterligare fem bilar på gång.

Kostar 100 000-150 000 kr

Konverteringen kostar 100 000 till 150 000 kronor plus moms beroende på utförande, bland annat körsträcka på el, och Hybricon räknar med att bygga runt hundra bilar första året.

– Först jobbar vi bara med Prius, men vi ska bygga om alla Toyotas och Lexus hybrider. Däremot inte Hondas, deras elmotor är för klena.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN