Bandmoppen

MOTOR

Mini Cooper CVT

Körglada Mini med automat?

Javisst.

Lika kul som förut.

Kanske till och med roligare.

Att sätta en steglös automatlåda på en bil som Mini Cooper, det kan väl aldrig vara vettigt?

Cooper är ju bland de mer körglada bilar vi kört och med en traditionell manuell låda är den hejdlöst skojig att busa runt i.

Men en automat?

Nu visar det sig att automaten inte förtar speciellt mycket av det som gör Mini så kul, det vill säga främst det underbara chassit och den rappa styrningen.

Steglös växling

Lådan har sex växlar framåt om man väljer att tippa spaken till höger i kulissen, annars växlar den helt steglöst.

Fungerar alldeles utmärkt.

Om man valt att spaka manuellt så finns inte ett spår av den ”accelerationspaus” som sekventiella lådor har i växlingsögonblicket.

Tvärtom, bilen tar ett litet skutt framåt varje gång en ny växel läggs i. Underhållande.

En detalj att lägga märke till är att bilen har en ganska väl tilltagen grundhastighet om man har ”drive” ilagd och släpper bromsen.

Helt klart över normal köhastighet, och dessutom känns det som om motorn står och ”tuggar” när man står still med foten på bromsen.

Då är det bättre att lägga i ”neutral” och på så sätt sänka tomgången.

Rolig liten bil

Mini Cooper med CVT-låda känns faktiskt en aning piggare än sin manuella syster. I övrigt är CVT-kojan lika kul som en manuell dito.

Den känns fortfarande lika pigg och glad när vägen svänger och nu kan man dessutom leka tävlingsförare.

Bara vänsterbromsa och peta i växlarna lekande lätt med högerhanden.

Priset för CVT-lådan är 15 200 kronor och Curry-paketet för 17 900 är en bra investering.

Där ingår bland annat antispinn och -sladd, larm, färddator, luftkonditionering och radio med CD.

Lite högt pris, men roligare bil är svår att hitta.

PROVKÖRT

Mini Cooper CVT

John Argelander

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar