Skroten - rena guldgruvan

MOTOR

Hej igen! För många är bilskroten bara ett ställe man besöker om bilen är redo för döden.

Men dagens förfinade datorsystem med rikstäckande sökfunktioner gör att det mesta går att hitta på skroten, förlåt

demonteringen heter det ju numera.

Men vad vågar du köpa? Och vad ska du akta dig för? Häng med och lär dig.

Foto: Luftmängdmätare är en mycket vanlig felkälla i dagens datorstyrda bilar. Finns billigt på skroten.

Dagens miljökrav innebär massor av extraarbete när varje skrotad bil ska sorteras i olika delar och för att få en lönsamhet i detta demonteringsarbete måste man sälja mer delar än förr.

Utvecklingen har inneburit att det blir allt mer sällsynt att man får plocka grejer själv på bilarna. Det räcker ju att en kund öppnar en dörr utan dörrstopp, så att plåten viker sig, för att hans inköp av en grej för 100 spänn blir en förlust på över 1 000 kronor.

Att det inte längre är några större pengar i pressningen av bilarna och återvinningen av metallerna har gjort att reservdelshanteringen måste skötas rationellare.

Svårt hitta till äldre bilar

Precis som på ”vanliga” bilfirmor har man inte längre plats för dammsamlare på hyllorna. Det är därför mycket svårt att hitta delar till 1960 och -70-talare hos auktoriserade skrotare. Och eftersom det från och med i år är förbjudet att driva någon som helst bilskrotning utan att vara auktoriserad, så har det blivit medlemmarna i de olika märkesklubbarna som står för reservdelsförsörjningen av beg-delar till gammelbilar.

Köpt i tid

Inte på så sätt att de bedriver olaglig bilskrotning, utan genom att de har köpt rätt prylar medan de ännu var lätta att få tag på och sedan låtit grejerna ligga på vinden och mogna.

För dig som har en 1980-talsbil eller nyare kan demonteringsfirman däremot innebära många goda affärer. Prisnivån för prylar till nyare bilar än från 1985 brukar ligga på ungefär hälften av vad nya originaldelar kostar.

Till äldre bilar är det ännu billigare.

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar