Byråkrat i löpartajts

Golf GTI:s alter ego har bytt ut den vassa turbo- och kompressormotorn mot en björnstark diesel. GTD är inte lika busig, men effektivare. När GTI:n stannar för att tanka bensin fortsätter dieselbilen i ytterligare 34 mil.

Dieselversionen VW Golf GTD har alltid blivit betraktad som kusinen från landet, jämfört med rebellen Golf GTI.

Men tiderna förändras, omvärldens fokus på låga koldioxid­utsläpp öppnar för att dagens busbilsköpare är mer intresserade av effektiv dieselprestanda.

Siffrorna imponerar:

0,42 liter milen

109 gram koldioxid per kilometer

0–100 på 7,5 sekunder

Toppfart 230 kilometer i timmen.

Räckvidd på 119 mil

Kompromiss mellan sport och långfärdskomfort

Förnuftig GTI-bil för den som vuxit ifrån de "riktiga" busarna

Logga in med Plus för att läsa hela Aftonbladet Bils provkörning av VW Golf GTD!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

3x GTI-test

TEST: Så bra är nya Toyota Yaris Cross

Stort test: VW Golf vs VW Golf – så väljer du rätt modell

Duellen: Här är bästa GTI-buset – ”absolut mest körglädje”

Volvos nya diesel – bäst i världen?

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

Avslöjad nya: V60 Polestar

GTI-fajten bjuder på en skräll

Småbilstest: Här är den lite oväntade vinnaren

Värsta GTI-buset: Ford, Renault & Audi

Både smart och sportig

Nya Prius snålare och svagare men bättre

SLADDVÄDER

Nya Ford Mondeo: Försenad familjevän

Här är kombin som ger mest för pengarna

Golfen som glömde att den är en Golf

Trekamp: Ny stjärna i golfklassen

Det våras för hybriden

Kombikungar

Bästa kombin i Golf-klassen

VW Passat blåser på!

DUELL: VW Golf mot Audi A3 – den vinner

Första testet: Volvo XC40

Dubbeltest: Jeep Grand Cherokee