Robert Collin: Därför behövs våra vintertester

MOTOR

Många tillverkare har fått ändra sig

1 av 4 | Foto: När XC90 lämnade Touareg bakom sig i backen.

Volvo, Hyundai och Volkswagen. Tre tillverkare som fått göra ändringar på sina bilar efter att brister avslöjats i vintertestet.

Foto: Robert Collin.

Att testa bilar i svensk sommarvärme med fint dagsljus och på bra asfalterade vägar är bästa sättet att göra till­verkarna på bra humör. Då är nästan alla bilar bra.

Mörkerkörning ger en dimension till, hur funkar lyktorna? Och vinterväg, hur bra är chassit och antisladdsystemet. Sliten vinter­väg, hur väl tar fjädringen upp ojämn­heterna? Och hur bra är egentligen fyrhjulsdriften? Kyla, räcker värmen?

Våra årliga testresor till Norråker har avslöjat fel som lett till stora förbättringar. Hur det gick med den usla värmen i förra Audi A3 vet vi faktiskt inte. Bilen fick aldrig upp värmen.

När de andra testbilarna snabbt kom upp i  20 grader förblev det isande kallt i diesel-­Audin. Audi påstod att det berodde på ett handhavande­fel. Vad det nu skulle vara.

Men när nya VW Touareg inte kom upp för den snöiga backen, trots dubbla mekaniska diffbromsar, blev det liv i Wolfsburg. Först gissade tyskarna även den gången på förarfel. Och hade en lång lista på olika saker som jag sannolikt hade gjort fel där i backen, och som inte drabbade konkurrenten Volvo XC90. Som trots sin till synes betydligt enklare fyrhjulsdrift från Haldex tog sig upp utan problem.

Ja, vårt test gav eko ända till USA där man delade vårt videoklipp i Touareg-entusiast­klubbarna.

Till slut kom vi överens om att göra om testet. VW skaffade fram två Touareger och en XC90, med samma däck som vi hade haft. Och så kom det en backe där VW-teknikern fick hålla på en halvtimme för att ta sig upp.

– Då går jag ner och hämtar Volvon, sa jag.

– Nej, nej, det är ingen idé, sa VW-teknikerna.

Då gick jag ner och hämtade Volvon och körde upp den utan ett hjulspinn.

Efter det fick Touareg ny programvara till antispinnelektroniken.

Fick ny koppling

Ett annat år brände jag kopplingen på en  Hyundai Santa Fé.

Jo, det var rätt djup snö, men de andra bilarnas kopplingar brann inte upp.

Året efter fick Santa Fé en kraftigare koppling.

”Bakhjulsdrift är inget problem på moderna bilar med esp”, säger många.

Våra vintertester visar att BMW:n ofta blir stående i små, små uppförslöpor där framhjulsdrivna bilar inte ens spinner loss. Samma sak med Mercedes. Är det några bilar som har behövt putthjälp så har de varit bakhjulsdrivna.

Saltslask är mycket svenskt. Därför är det rimligt att Volvo lägger mer tid i vindtunneln för att styra slasket åt rätt håll. Och så är det.

Flera resor upp till Norrland har vi i Sund­svall kunnat jämföra hur slasket lagt sig på bilsidor och rutor. BMW har ofta gjort läxan dåligt med slask både på rutor och ytter­speglarna medan till exempel Volvo har rena rutor, speglar och – dörrhandtag. Slask på lyktorna fram ställer krav på effektiv strålkastar­spolning. Även här skiljer det rejält.

Led-lysen som inte syntes

Hyundai i40 fick mycket beröm, även för sin säker­het i många biltester. Mörkerkörning visade på ett sensationellt uselt ljus, särskilt hel­ljuset, som inte är lika viktigt nere i tät­befolkade Europa som på svenska landsbygden.

Ett år höll det på att sluta med olycka. Vi var tre bilar ute på en slinga norr om Norråker. Så ropar jag i radion att vi ska stanna och byta bil. Föraren i den tredje bilen ser bakljusen på en av testbilarna och bromsar in, men märker i allra sista stund att det är den främsta bilen han ser, det står en till bakom. Föraren väjer undan och undviker en krock.

Varför såg han inte den bakre bilen, en Audi Q5? För att den bilen hade led-lysen, som är strömsnåla men kalla och hela baken var full med snö. På den främre bilen med vanliga glödlampor hade snön smält bort.

Vi gjorde det allra första vintertestet med Volvo C30. Bilen var en katastrof på vinter­vägen. Slängde och flängde med baken på ett sätt som inte ens liknade en säker vinterbil.

Först sa Volvo att det var fel på just det här exemplaret, att det var en ”tidig” bil.

Kris på Hisingen

Bakom kulisserna var det kris på Hisingen. Orsaken till den vilda bilen var att ett gäng allt för unga chassitekniker hade gjort bilen ”körglad”. Och det fungerade fint på torr asfalt (där bilen redan hade fått mycket beröm). Men inte på vintervägen.

Chassit gjordes om med nya hjulvinklar.

Jo, alla tillverkare testar i Arjeplog och Arvids­jaur. Och Volvo i Jokkmokk. Så de borde veta. Och kanske de vet. Men priorierar bort. Det kanske kostar för mycket att vara bra även i kyla och halka, och om ingen märker något, ingen säger något kan det ju se ut som en bra affär.

Därför behövs våra vintertester.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar