Så här blir Volvos ”budget-hybrid”

Volvo

Ny plattform, ny motor och nya möjligheter.

Volvo storsatsar på el och enligt tillverkaren har de ett ess i rockärmen.

– Vi är helt ensamma om att ha två plattformar utvecklade för elektrifiering, det kommer vi vara ett par år till, säger Jonathan Goodman, kommunikationsansvarig på Volvo Cars.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

En unik marknadsposition.

Det säger sig Volvo ha och menar då att de befinner sig i ett oerhört bra läge för framtiden. Detta då de nu presenterat sin nya kompaktare plattform vilket gör det möjligt att bygga bilar, och framförallt hybrider, i mindre storlekar.

– Men det är bara början. Tio procent av vår globala försäljning kommer att bestå av hybrider 2020, säger Jonathan Goodman, kommunikationsansvarig på Volvo Cars.

Grund för 40-serien

Den nya plattformen kommer bland annat att ligga som grund för den nya globala 40-serien. Och där kommer vi att få se ett nytt kapitel i Volvos historia.

Med den första modellen kommer vi även att få se en ny billigare version av laddhybrid.

Den nya hybriddrivlinan T5 Twin Engine kombinerar en trecylindrig bensinare med en elmotor. Det kan tyckas låta lite klent, men tittar man på prestandan lär det räcka.

Förbränningsmotorn har 180 hästar och elmotorn ger 70-75 hästar vilket innebär en systemeffekt är på 250 hästkrafter. Och målet är att ”T5 Twin Engine-bilen” ska klara av en acceleration på runt 6,5 sekunder.

Räckvidd på 50 km

Enligt Johan Tollmén, en av de ansvariga för drivlineutveckling, så kommer motorn ”utan problem klara sig under 40 gram koldioxid per kilometer” och ha en räckvidd på ”över 50 km” på ren eldrift. I varje fall enligt den testcykel som bilarna certifieras för.

Drivlinan kommer att användas i 40-serien samt vissa 60-bilar och den stora skillnaden jämfört med nuvarande hybridsystem är att T5 Twin Engine blir framhjulsdrivet. Det kan tyckas tråkigt, men tillsammans med att det är en mindre motor innebär det att bilen blir billigare.

Återstår att se hur stor skillnad det blir på prestandahybriden T8 och ”budgethybriden” T5.

Volvo avslöjar även att man framöver kommer att satsa på Twin Engine med bensinare, detta då det finns större marknadspotential i dessa framför dieslarna. Om det innebär att nuvarande versionerna av D5 Twin Engine inte kommer att finns med framöver återstår att se. Men troligtvis kommer hybridalternativen bestå av T5- och T8 Twin Engine.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Volvo

ÄMNEN I ARTIKELN

Volvo

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Bildextra: 76 bilder på nya Volvo S90

Collin: Ser väldigt bra och snyggt ut

Volvo släpper elbil 2019

Världens reaktioner: ”Helsike vad sexig”

TEST: Så bra är nya Volvo V60 T8

Experten: ”Ser otroligt lovande ut”

Volvos framtid: Då släpps nya bilarna

Bildextra: BMW:s nya laddhybrider

Test: Så bra är Volvos ”folkladdhybrid” XC40

Elbilar hetare än någonsin

SLADDVÄDER

Volvos mål: En miljon elektrifierade bilar 2025

TEST: Så bra är Renault Mégane laddhybrid

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Test: Nya Audi A6 Avant quattro laddhybrid

Provkörd: Audi Q7 e-tron

Volvochefen: Vi behöver sticka ut

Bilden förbryllar: Har Volvo ny prestandadiesel på gång?

Här rullar tre värstingbilar – med tre olika hybridlösningar

TEST: Polestar 1 – en enorm glädje

Nu lanseras Prius som laddhybrid

Här är alla de bästa bonusbilarna 2018

TEST: V90 laddhybrid – hur tänkte Volvo här?

Välj rätt laddhybrid