Volkswagen stoppar försäljningen i USA

avMonika Israelsson

MOTOR

Den tyska biljätten har erkänt fusk med utsläppstester- aktien rasade 20 procent

Foto: Foto: Volkswagen
Phaeton har alltid varit ett lyxbygge, men nu ska den även bli ett flaggskepp för den senaste el/batteritekniken.

Volkswagen stoppar försäljningen av dieselbilar i USA.

Biljättens aktie rasade på Frankfurtbörsen under måndagen, efter beskedet att en halv miljon bilar återkallas.

– Det är häpnadsväckande, jag har aldrig hört talas om något liknande, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Det började med att den amerikanska miljöskyddsmyndigheten, EPA, slog ner på den tyska biljätten. De har upptäckt att företaget manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller, så att den ger falska data om avgasutsläpp. Bilarna ska ha känt av när de testades för utsläpp och då kört ”snålare” än annars.

Aktien rasade

Avslöjandet innebär att VW-gruppen i USA kan tvingas betala 18 miljarder dollar i böter, motsvarande nästan 150 miljarder kronor. Företaget har erkänt fusket och återkallar nu 482000 bilar av modellerna Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf och Passat, skriver AFP.

Under måndagen rasade Volkswagens aktie på Frankfurtbörsen med 22 procent men återhämtade sig något innan stängning.

Nu stoppar företaget all försäljning av de utpekade modellerna, som står för över 20 procent av de totala försäljningen av Volkswagenbilar i USA i augusti, skriver TT.

”Så dumt så jag vet inte vad”

Aftonbladets bilexpert Robert Collin säger att avslöjandet är häpnadsväckande.

– Alla vet att USA har stränga krav när det gäller kväveoxider, därför säljs knappt några dieselbilar i USA. Att då fuska med utsläppen, det är så dumt så jag vet inte vad, säger han.

Han tror att VW-gruppen kan få stora svårigheter i USA lång tid framöver.

– När några Audi-bilar oförklarligt skenade i USA på 1980-talet tog det tio år innan Audi kom tillbaka på den amerikanska marknaden. Och då var det inte ens Audis fel att bilarna skenade, det var bara en oturlig slump. Nu handlar det om ett uppsåtligt bedrägeri, säger han.

 I övriga världen blir påverkan sannolikt inte lika stor.

– I Europa är vi inte lika känsliga vad gäller kväveoxider. Men Volkswagens rykte kan få sig en knäck. Man kan fundera på om de fuskar med något annat, som säkerheten, säger Robert Collin.

Även andra tyska bilar, som Mercedes och BMW, kan få problem, menar han.

För Volvo kan skandalen möjligen föra något gott med sig.

– De amerikaner som vill köpa en europeisk bil av XC90-typ kanske tittar på en Volvo i stället för de tyska bilarna. Det är möjligt att de får lägga till ett extra skift i Torslanda, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM