Fin Ford för nostalgitripp

MOTOR

Roland Söderberg putsade upp sin gamla Ford -51:a

1 av 4

Som pensionär med stort garage utanför Hörby började Roland Söderberg få ett allt större sug efter sin gamla Ford -51:a.

När suget blev för stort gjorde han slag i saken. För tre år sedan köpte han renoveringsobjektet.

Idag är vagnen i bra bruksskick och gjord för att köras med.

Roland Söderberg var en av de tidiga raggarna i Stockholm och körde ofta omkring i amerikanska cabbar. Ty i skiftet mellan 50- och 60-talet var det inget större värde i tio år gamla amerikanare och även en byggnadsarbetare kunde därför äga eleganta fordon. Roland bytte bil ofta, men en av alla vagnarna har fortfarande en särskild plats i hans hjärta, en vagn med det imponerande namnet Ford Custom Deluxe Convertible Coupe.

Bilen köptes ny i Brasilien av naturfilmaren Arne Sucksdorff och vid ett filmuppdrag i Sverige 1957 hamnade bilen i Stockholm. När Arne for tillbaks till Brasilien övertog hans bror Bo kärran och kort därefter köptes bilen av Roland. Vid den tiden var Roland 22 år, det var också då han träffade sin blivande fru Britt-Mari. Kombinationen bilar och kvinnor sätter ofta djupa spår i en mans själ.

Detektivarbetet blev fruktlöst

Till slut blev suget allt för stort efter den gamla Forden. Med hjälp av bilregistret och Ford V8 klubben satte Roland igång ett intensivt detektivarbete, men fick inga napp. Slutligen bestämde han sig för att skaffa en likadan bil, det behövde ju inte var just det exemplaret han hade ägt, men också det visade sig vara ett omöjligt uppdrag. Karossmässigt är en -51:a ungefär samma bil som en -49:a eller -50:a, men det skiljer i detaljerna. Och trots att det byggdes ungefär 40 000 cabbar 1951, så verkar de flesta vara skrotade.

Roland gav dock inte upp, utan snackade med alla som kunde tänkas hålla på med amerikanska bilar och fick slutligen ett napp. På en bilutställning i Falsterbo fanns en kille som hette Olof, som hade fyra mycket ovanliga amerikanska bilar.

– När jag frågade om han kunde hjälpa mig att hitta en Ford Cab från -51, så svarade han bara att jag skulle ringa honom dagen därpå!

Det visade sig att en av Olofs kompisar just hade köpt en bil på Filippinerna. Det var inte bara exakt en sådan bil som Roland jagade utan den var även till salu.

– Jag köpte kärran 2003, det var ett rejält renoveringsobjekt, allt utom motorn var utslitet, men det fanns ingen rost i karossen. Klimatet på Filippinerna måste vara perfekt för bilar.

Körd av läkare på Filippinerna

Renoveringen sattes omedelbart igång. Vid det här laget hade Roland blivit mycket god vän med Olof, som tillsammans med en annan duktig bilkille hjälpte till med arbetet. Det viktiga var framförallt att göra bilen användbar och någorlunda vacker. Därför byttes eller renoverades så gott som allt i koppling, växellåda, hjulupphängningar, bromsar och så vidare.

– Bilen användes i decennier av en läkare på Filippinerna och karossen var rejält bucklig efter närkontakter med andra bilar. Men en sådan här Ford är mycket stadigt byggd och vi kunde rikta upp allt. Samtidigt byttes alla gummilister, de gamla var så hårda så man kunde slå ihjäl en oxe med dem!

Eftersom bilen står i kallgarage skedde jobbet bara under den varma tiden av året, men efter två säsonger var det dags att åka till bilprovningen.

– Vi renoverade vagnen till ett bra bruksskick. Detta är alltså ingen utställningsvagn, utan en nostalgitripp till svunna tider och jag kommer aldrig att sälja kärran, oavsett hur mycket jag blir bjuden för den.Bosse Andersson

Ford Custom Deluxe Convertible Coupe

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar