Avslöjad: Så blir nya Indigo 3000R

avErik Gustafsson

1 av 10

Sverige får snart en ny sportbil.

I händerna på von Braun återupplivas nygamla Indigo.

Nu har utseendet avslöjats – men bilen byggs bara i tio exemplar.

Det var strax före julafton förra året som Sveriges bilentusiaster fick en kollektiv julklapp; Skeneföretaget von Braun återupplivar och hyllar anrika Indigo med tio unika exemplar av den svenska sportbilen. Och nu har de avslöjat det uppdaterade utseendet.

–  Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, berättar designern Hans Philip Zachau som också var designchef över den ursprungliga modellen från 1990-talet.

Ursprunget baserades på Volvo

Då tillverkades Indigo 3000 av Arvika-företaget Jösse Car och baserades på delar från Volvo 960, bland annat en 3,0-literssexa med 204 hästar under huven. Vilken motor som nu under det nya skalet är ännu inte avslöjat, men Torbjörn von Braun menar att det kommer bli något betydligt starkare än originalet.

– Vilken motor det blir kan jag inte avslöja. Däremot har vi som kravspecifikation att det blir minst 300 hästkrafter, sa Torbjörn till Motorista i december.

50-tal uppdateringar

Eftersom von Braun vill använda de ursprungliga tillverkningsverktygen för nya Indigo 3000R har karossens grundutseende behållits intakt, men ett 50-tal uppdateringar har ändå gett ett betydligt modernare intryck.

Fronten linjer har modifierats, strålkastarna ersatts av led-lampor, nya luftintag för bättre kylning och aerodynamik har tillkommit samt kraftigare skuldror på bakskärmarna. Den avtagbara hardtopen har fått mer ljudisolering och en skräddarsydd kollektion med väskor har tillkommit.

– Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av tio unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv. Vi är glada över att få vara en del av en unik produkt som lär bli något alldeles speciellt för tio lyckliga ägare. Hur framtiden för sportbilen Indigo därefter ser ut återstår att se, men vi är naturligtvis många som går och hoppas på att få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden, avslutar Hans Philip Zachau.