Enbart manliga krockdockor drabbar kvinnor

Av: 

Kristofer Gustafsson

Krockdockan är alltid en man.
Krockdockan är alltid en man.

Trafikolyckor

Kvinnor drabbas dubbelt så ofta av whiplash-skador som män.
Att det inte finns någon kvinnlig krockdocka är en bidragande orsak.
Alla krocktester görs med manliga förebilder – dockor.

Krockdockan har funnits sedan 1950-talet och har utvecklats ständigt. Den europeiska samarbetsorganisation, Euro NCAP, som kontinuerligt säkerhetstestar bilar har flera olika modeller.

Prototyp på Chalmers

Men någon krockdocka som motsvarar den genomsnittliga kvinnan används inte – och finns inte. Enligt forskare på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) innebär det att bilen inte är lika krocksäker för hälften av alla förare.

Enligt forskningschef Astrid Linder på VTI är det också en förklaring till att kvinnor så mycket oftare drabbas av whiplash-skador.

Genomsnittskvinnan är omkring en decimeter kortare än mannen vilket gör att delar av ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe. Chalmers har därför tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna.

Annorlunda resultat

Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Men prototypen på Chalmers i Göteborg är den enda i hela världen.

Motormännens Riksförbund anser att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande för konsumenternas bilval.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittsman och en kvinna. Därför är det rimligt att krocksäkerheten för båda. När det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafikolyckor

Bilar

MER OM MIN BIL

Bilarna som är farligast i en krock

Så påverkar miljözonerna ditt bilköp

Din husbil kan bli en dödsfälla

Snart kan diesel bli förbjudet

Prisras på begagnade dieselbilar

Fem bränslesnåla småbilar du ska satsa på – och fem som du ska undvika

Nya Mustangen – gäller att välja rätt modell

Så kör du säkert i jultrafiken

Lista : Säkraste begagnade bilarna

Superguide: Så mycket ska du betala på bilverkstaden

”Man kan nästan tro att det är en Tesla”

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Smockan – 600 000 bilar kan bli okörbara

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor

Jätterea: Storsäljaren nedsatt 40 000 kronor

Stort beg-test: Kraftkombis

Ingen bil är sämre – den är livsfarlig

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Privatleasing-fyndet kostar bara 2000 kr/mån

Stort suv-test: Dyra utmanaren – sämst

Beg-guide: Vinnarna och förlorarna på Blocket

TEST: Så bra är nya Kia Ceed

3 experter: Den bilen ska du välja nu