Enbart manliga krockdockor drabbar kvinnor

Foto: Thinkstock
Krockdockan är alltid en man.
MOTOR

Kvinnor drabbas dubbelt så ofta av whiplash-skador som män.
Att det inte finns någon kvinnlig krockdocka är en bidragande orsak.
Alla krocktester görs med manliga förebilder – dockor.

Krockdockan har funnits sedan 1950-talet och har utvecklats ständigt. Den europeiska samarbetsorganisation, Euro NCAP, som kontinuerligt säkerhetstestar bilar har flera olika modeller.

Prototyp på Chalmers

Men någon krockdocka som motsvarar den genomsnittliga kvinnan används inte – och finns inte. Enligt forskare på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) innebär det att bilen inte är lika krocksäker för hälften av alla förare.

Enligt forskningschef Astrid Linder på VTI är det också en förklaring till att kvinnor så mycket oftare drabbas av whiplash-skador.

Genomsnittskvinnan är omkring en decimeter kortare än mannen vilket gör att delar av ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe. Chalmers har därför tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna.

Annorlunda resultat

Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Men prototypen på Chalmers i Göteborg är den enda i hela världen.

Motormännens Riksförbund anser att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande för konsumenternas bilval.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittsman och en kvinna. Därför är det rimligt att krocksäkerheten för båda. När det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar