Per fick betala för Fords slarv

MOTOR

Hjulinställningen gjorde bilen törstig och bullrig

Foto: Sedan Per Eriksson bytte däck har bränsleförbrukningen minskat och bullret försvunnit.

Per Eriksson i Falun köpte en Ford Kuga som rullat i 1 200 mil.

Snart började däcken bullra samtidigt som bränsleförbrukningen sköt i höjden. Det visade sig att hjulinställningen var felaktig.

– Problemet finns på åtskilliga bilar men Ford låter bilägarna ta smällen, säger Per Eriksson besviket.

Samtidigt skyller Ford och däcktillverkaren på varandra.

Det är drygt ett år sedan Per Eriksson köpte sin Ford Kuga 2,0 TDCi av 2012 års modell hos en Fordåterförsäljare i Stockholm.

– Jag märkte snart att något var fel. Jag tyckte att det var lite väl mycket vägljud. Med tiden blev det värre – däcken bullrade allt mer och bränsleförbrukningen sköt i höjden.

Per Eriksson vände sig till sin Fordverkstad för mätning och hjulinställning.

– Bilen blev kvar där i tre dagar. Det var tydligen oklar­heter över vilka värden man skulle använda.

Till slut fick Kugan nya däck som Per Eriksson delvis fick betala själv. De gamla däcken skickades till Bridgestoneimportören i Sundsvall för analys.

Per Eriksson anser dock att han ska ha full ersättning eftersom han hävdar att hans situation inte är självförvållad.

– Jag mötte en man som hade samma modell som jag när jag var på verkstan och han hade precis samma problem. När jag sedan har letat på nätet har jag förstått att problemet är känt i samtliga 23 europeiska länder där Kugan kan fås med 19-tumsdäck.

En bild som Aftonbladet Bil kan bekräfta efter en del research­-arbete.

– Däckverkstaden som jag pratade med tyckte att Ford skulle ha kallat in alla bilar med denna däckdimension för att justera hjulinställningen så fort man fick veta detta. I stället lämnar man över ansvaret till kunden att lokalisera en felaktig hjulinställning. Det tycker jag är för dåligt, säger Per Eriksson.

Ford håller inte med

Ford förnekar dock att den felaktiga hjulinställningen är ett vanligt problem.

– Vi har stött på problemet på ett fåtal bilar och det har enligt vår erfarenhet att göra med yttre faktorer som påverkat hjulinställningen, som sedan fått däcken att slitas felaktigt, säger Fredrik Nilsson på Ford Sverige.

Hos däckimportören i Sund­svall ges en helt annan bild. Där är ”det här med 19-tumsdäcken på Kuga” ett känt problem.

– Vad gäller Kugan och 19-tumshjulen har Ford ändrat på toleranserna. Man har snävat till dem för att inte få ett oregelbundet slitage och därmed onödigt mycket vägljud. Man har även ändrat lufttrycksrekommendationen, säger Lallas Zeunert på Bridgestone Sweden.

Han medger att Bridgestone är huvudleverantör av däck till Kuga men påpekar att det är Ford som sätter toleranserna för hjulinställningarna.

– De är ganska stora. Det är för att slippa göra den här hjulinställningen alltför komplicerad, vilket tar för lång tid.

Ändå är det väldigt ovanligt att det uppstår problem, påpekar han.

– Under mina år har vi råkat ut för det här på någon enstaka bilmodell till. Och även den gången åtgärdades det genom snävare toleranser för hjul­inställningen.

Fredrik Nilsson på Ford Sverige framhåller att det finns möjlighet för kunden att reklamera hjul­inställningen fram till första service vid 2 000 mil.

– I det här specifika fallet vet vi inget om hur bilen har använts av vare sig nuvarande eller tidigare ägare. Men vi kan konstatera att bilen hade rullat 4 200 mil när verkstaden blev inkopplad, och sannolikt har hjulinställningen påverkats av någon yttre faktor under de  milen.

Mer och mer bränsle

Per Eriksson går i taket när han får höra Fords ståndpunkt.

– Jag har inte kört emot någonting och emot Fords påstående talar att det är fler än jag som har drabbats, säger han och fort­sätter:

– Man lägger ansvaret på bilägaren att konstatera vad som är fel och gör avdrag för hur mycket man har kört. Dessutom drar bilen mer och mer bränsle som jag får betala.

Regelverk styr avdragen

Enligt Fredrik Nilsson finns det ett regelverk som styr vilka avdrag som görs från kundens ersättning och att det ligger utanför Fords kontroll.

– När det gäller frågan om ersättningen för däcken är det däcksfabrikanterna som står för garantin och som även bedömer eventuella reklamationer, säger han.

Även här målas en annan bild upp när Aftonbladet kontaktar däckleverantören Bridgestone.

– Det som finns är en överenskommelse på central nivå i Europa mellan Ford och Bridgestone. I den ligger att vissa åtgärder ska vara utförda av Fordverkstan och att bilägaren inte ska ha orsakat problemet själv genom att köra emot någonting.

– Men för kunden innebär detta ingen skillnad. Bilen ska lämnas in på en Fordverkstad för mätning och justering. De vet vad som ska göras. Men det går inte att lämna in bilen på vilken verkstad som helst och sedan skicka räkningen till oss.

För Per Eriksson har däckbytet inneburit en stor förbättring. Förutom att bullret från däcken har försvunnit har bränsle­förbrukningen minskat.

– Jag mätte på en sträcka som jag ofta kör i mitt jobb. Med farthållaren inställd på 110 km/tim drog bilen 0,81 liter per mil med de gamla däcken, nu drog den 0,66.

Ulf Laveborg

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar