Ny smäll för Volvo

MOTOR

Krocksäkra S60 körde rakt in i släpet framför världspressen

1 av 3 | Foto: Fiasko Volvos krocktestbana firar tio år. Det skulle firas med att visa världen hur bra bilbyggarna är på säkerhet.Tyvärr gick inte allt enligt planerna. En S60 som automatiskt ska bromsa för framförvarande fordon körde rätt in i ett lastbilssläp.

Krocksäker?

Nja.

Volvo S60 gjorde skäl för namnet – och rullade vidare.

Volvo S60 ska undvika krock. I stället smällde den rakt in i ett lastbilssläp inför den samlade världspressen.

Den pinsamma blundern inträffade under tioårsfirandet av Volvos krocktestbana.

Tre krocktester skulle visa hur långt man kommit med säkerheten. Första provet gick planenligt. En V70 från 1997 frontalkrockade med en ny V70. Trots att båda bilarna höll 60 kilometer i timmen skadades ingen allvarligt. Sedan kraschade uppvisningen.

Rullade vidare

Nya S60 skulle bromsa för ett lastbilssläp. Bilen kan undvika krock med både fotgängare, andra fordon och fasta föremål. Testbilen rullade mot ett stillastående lastbilssläp i 35 kilometer i timmen. Strax innan hindret skulle bilen bromsa fullt, men rullade retfullt vidare och åkte rakt in i släpet.

Men Volvos säkerhetsexpert Thomas Broberg höll masken.

– Det här visar mycket tydligt vad vi arbetar med här på säkerhetscentrum. Och när man provar kan vad som helst hända.

Vi har gjort testet 380 gånger utan problem, säger han.

Batteriet var slut

– Under förberedelserna i morse startade inte bilen. Batteriet var slut så vi snabbladdade och detta störde bilens elektronik.

I tredje krocktestet körde en S80 ner i ett dike i 80 kilometer i timmen och trots en luftfärd och en våldsam krasch klarade sig de åkande provdockorna med lättare skador.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin har testat det automatiska bromssystemet ett tjugotal gånger – och det har fungerat varje gång.

”Systemet funkar”

– Håller jag runt 30 kilometer i timmen stannar bilen, men den bromsar verkligen i sista stund.

Kör jag över 35 blir det en liten krock, men bara liten, säger han.

– Så systemet fungerar, otur att det inte gjorde det när hela världspressen var där.

Flygplan, livbojar och Bilar – andra tester som gått fel

Det första exemplaret av Jas 39 Gripen skulle visas upp på Saabs flygfält i Linköping den 2 februari 1989. När piloten tog in planet för landning var haveriet var ett faktum. På de klassiska tv-bilderna hörs fotografen skrika ”jävlar, jävlar, jävlar”. Senare konstaterade Haverikommissionen brister i det datorbaserade styrsystemet.

De italienska livbojarna var tänkta att rädda liv. Men när de testades på en färja i Trelleborg i oktober förra året visade det sig att bojarna tog in vatten – och sjönk som stenar. Vid en senare kontroll visade det sig att flera bojar på både Scandlines och Stena Lines färjor hade samma problem.

Mercedes Benz hade lite för bråttom med utvecklingen av sin nya A-modell. Det visade sig tydligt när Teknikens Värld genomförde ett så kallat älgtest – och bilen välte. Aftonbladets bilexpert Robert Collin, som då jobbade för tidningen, smutskastades från Mercedes Benz:s sida som menade att testet var riggat, något de fick äta upp efter att flera andra biltidningar gjort samma sak. De tvingades återkalla alla sålda bilar.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar