Nya ”budget-racern” slopar Volvo-motorn

Motor

Nya Ford Focus RS officiell

Nya Ford Focus RS är här – utvecklad av rallystjärnan Ken Block.

”Budget-racern” får minst 320 hästkrafter och fyrhjulsdrift – men den tidigare Volvo-motorn stryker på foten.

– Man kan verkligen leka runt, säger Block.

Bara månader efter att Ford Focus drog skynket av prestandaversionen ST är det dags igen – men nu är det etter värre. I dag avtäcks nästa generation av 2010-talets mest hyllade sportbil: Ford Focus RS.

Ut åker den karakteristiska Volvo-femman. In kommer en 2,3-liters turbofyra och fyrhjulsdrift utvecklad av rallystjärnan Ken Block.

Premiär i Tyskland

Motoristas utsände var på plats när Ford i dag visade upp bilen i Köln, Tyskland – men trots officiella avtäckningen vill inte Ford uppge det exakta antalet hästkrafter. ”Minst 320” säger Ford, vilket innebär att nya RS i så fall får 15 hästkrafter fler än föregående generation som tillverkades mellan 2009 och 2010, men 30 färre än specialversionen RS 500.

Största nyheten för nya RS är däremot fyrhjulsdriften, vilket också är där rally- och driftingstjärnan Ken Block kommer in i bilden.

– Jag har tryckt på för fyrhjulsdrift i flera år och Ford har verkligen lyssnat, inte bara på mig utan även på vad kunderna vill ha. Utvecklingen av fyrhjulsdriften var något som jag kunde hjälpa till med och jag har varit inblandad i testerna och tuningen av systemet, säger Ken Block till Motorista.

Samma motor som i Ford Mustang

Nya Focus RS är den första RS-modell som ska säljas på marknader över hela världen och 2,3-litersmotorn är densamma som hittat ner i nya Ford Mustang. Några priser är däremot inte avslöjade, men Ford menar att tillverkningen drar igång under året vid fabriken i tyska Saarlouis.

Fyrhjulsdriftsystemet tillåter att hela 70 procent av motorns kraft skickas till bakaxeln, vilket lär betyda att riktiga Ken Block-sladdar är möjliga redan i standardversionen som får en rejäl vinge över bakrutan. Även i fronten vässas utseendet med rejäla luftintag som ska ge luft till den ”största kylaren någonsin i en Focus”.

– Fyrhjulsdrift-systemet är tillåtande och man kan verkligen leka runt om man kör aggressivt. Systemet gör det ska göra – att ta dig in och ut ur kurvor riktigt snabbt. Och det är roligt, avslutar Ken Block.

Motorista

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Motor

ÄMNEN I ARTIKELN

Motor

Volvo

Ford Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Duellen: Här är bästa GTI-buset – ”absolut mest körglädje”

Test: Fords värsting med unika finessen

Direkt: Robert Collin kör nya Ford Mustang

Duell: Ford Focus mot Skoda Scala – den vinner

Nya Mustangen – gäller att välja rätt modell

Nya Ford Mondeo: Försenad familjevän

Begtest: Terrängkombi – Volvo vs. rivalerna

Här är kombin som ger mest för pengarna

Kombikungar

Stort begtest: Här är Volvon DU ska välja

Så bra är Volvos nya trecylindriga motor

Volvo V40 Carbon – byggs i kolfiber

Test: Så klarar Volvo XC90 terrängen

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

20 bra begagnade suvar

Nu byggs svenska sportbilen – igen

Provkört: Nya Subaru XV – här imponerar den

Begtest: Bästa 4x4-kombin – för 150 000

Provkörd: Volvos nya värstingmotor

Lista: Bilmässans viktigaste nyheter

”Rena rama rean”

Geelys miljardklipp med Volvo-köpet

Domen: Så tycker världen om XC90

Bilhandlarnas ’hemliga’ lista: Bästa begagnade bilen