Porsche GT3 är vässad

Publicerad:
Uppdaterad:
Aerodynamiken har förbättrats avsevärt och lyftkrafterna minskat med hälften.
Aerodynamiken har förbättrats avsevärt och lyftkrafterna minskat med hälften.

Bilar

Precis som sina enklare syskon får även GT3 en uppdatering.

Effekten höjs till 435 hästkrafter tack vare större motor.

Ny toppfart är 312 km/tim och 0-100 går på 4,1 sekunder.

Porsche är i uppdateringstagen. 911-serien har fått 3,8-litersmotor och direktinsprutning samt dubbelkopplingslådan PDK.

Porsche är i uppdateringstagen. 911-serien har fått 3,8-litersmotor och direktinsprutning samt dubbelkopplingslådan PDK.

Men glöm dessa tekniska nyheter i GT3 – den ultimata banversionen av 911. Här är det bara en förstoring av motorn från 3,6 till 3,8 liter som gjorts vilket höjt effekten 20 hästkrafter till totalt 435 hästar.

Det räcker för finfina prestanda, vad sägs om 0-100 km/tim på 4,1 sekunder och det dubbla upp till 200 km/h. Toppfarten är numera hela 312 km/tim.

Förbättrad aerodynamik

Bilen ska vara mer lättkörd med bättre vridmoment på låga varv. Mer intressant är att aerodynamiken förbättrats avsevärt och lyftkrafterna minskat med hälften, väldigt viktigt på denna biltyp som med sin tunga svansmotor genom åren alltid varit något lätt i framvagnen i hög fart.

Ny teknik är adaptiva motorfästen som blir hårda vid snabbkörning och mjukare vid vardagslunk för att minska vibrationerna. Vardagspraktiskt är även möjligheten att elektriskt kunna höja markfrigången fram, fronten höjs tre centimeter för att lättare klara fartgupp och kanter.

Ett fynd

Som vanligt framstår GT3 som ett fynd i 911-floran trots att priset ligger en bit över miljonen. Men ingen konkurrent ger samma prestanda och användbarhet för dryga 1,1 miljoner kronor.

I Genève får vi klämma på bilen och i maj blir det roligare – då får vi köra den…jippie.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN