Så ska Dödens väg bli säkrare

1 av 4 | Foto: olycksdrabbad väg Aftonbladets Robert Collin på Dödens väg - riksväg 40 mellan Borås och Ulricehamn. Nu tar Vägverket till en mängd metoder för att göra sträckan säkrare.
MOTOR

Väg 40 är en av Sveriges mest trafikerade.

Och sträckan mellan Jönköping och Borås en av de farligaste. Det är den enda biten mellan Stockholm och Göteborg som inte är motorväg.

Redan i år har sju olyckor skördat elva liv på en sträcka som är fem mil lång. Nu monteras automatiska kameror i ett desperat försök att få ner olyckorna på Dödens väg.

Vägen böljar fram i ett kuperat och vackert landskap.

Den är bred och inbjuder till höga hastigheter trots att den vissa sträckor kantas av byar och gårdar och korsas av otaliga småvägar.

Den nyaste delen av Dödens väg går från Jönköping västerut förbi Nissastigen över länsgränsen och fram till Ulricehamn.

Mer vajer är på väg

Det är visserligen den del som är minst olycksdrabbad, men det är där det är lättast att göra vägen trefilig och sätta upp vajerräcke i mitten.

Det är redan nu vajer den första biten och mer är på väg i sommar.

Delen mellan länsgränsen och Ulricehamn får mittvajer nästa år.

Men mellan Ulricehamn och Borås är det en gammal landsväg som byggts om och breddats i etapper.

Den sträckan är inte alls dimensionerad för den kraftiga trafiken och det är här de flesta allvarliga olyckorna sker. Mest mötesolyckor men även krockar när bilar ska korsa vägen. Här skulle vajerräcken göra stor nytta men det blir problem just med alla korsningarna och gårdsinfarterna, och dessutom är vägen för smal.

Efter alla dödsolyckor i år kallade näringsminister Björn Rosengren till sig de ansvariga i regionen och krävde snabba åtgärder i väntan på långsiktiga lösningar.

Målas om till trefilig

Då bestämdes att man ska sätta upp tio hastighetskameror mellan Ulricehamn och Borås, fyra farliga korsningar får sänkt hastighet till 70 km/tim, andra korsningar ska målas upp tydligt och det blir fler omkörningsförbud.

Från Ulricehamn och halvvägs till Borås ska vägen målas om till trefältsväg, vägbredden räcker inte till för vajer. På längre sikt ska den farligaste sträckan ersättas med en helt ny väg.

Sträckan Borås-Dållebo halvvägs till Ulricehamn börjar byggas i höst. Vägverket har inga pengar än men hoppas klara bygget till slutet av 2004.

Resterande sträcka förbi Ulricehamn börjar projekteras nu men det är flera år kvar till byggstarten.

Vägdirektören Per-Erik Winberg, som är chef för Vägverket i Västra Götaland, säger att olyckor beror på tre faktorer.

- Vägen, trafiken och hur folk kör. Det räcker med att en sak är dålig för att det ska bli olyckor.

Tre fel av tre möjliga

På Dödens väg är själva vägen farlig, trafiken alldeles för tung och dessutom kör folk illa.

- Dels är farterna höga, dels har det varit både alkohol, blankslitna däck och biltjuvar inblandade. Att det blivit så många olyckor just i år är nog mest en slump.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar