Nytt utseende ska vända Volvo

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Nästa S 60 blir snålare, säkrare – och snyggare

1 av 3
första bilden Nya Volvo S 60 kommer inte att finnas att köpa förrän om ett år – men så här ska den se ut. Kanske kan modellen – med efterlängtade bränslesnåla motorer – bli Volvos räddning.Databild: teknikens värld

Volvo genomlider just nu den värsta krisen någonsin.

Flera tusen anställda har varslats.

Men redan om ett år kan nya S 60 innebära en vändpunkt.

Volvo jobbar för fullt med det som ska bli framtidens modeller.

De som ska innehålla ny bränslesnål teknik och vara ännu säkrare att krocka i.

På liv och död

I dag kan Aftonbladet avslöja den första nykomlingen: nya S 60.

Den blir 20 procent snålare än i dag.

För Volvos nye chefsdesigner Steve Mattin är S 60 en utmaning på liv och död. För Volvo. Och för Västsverige.

Nya S 60 behåller mycket av Volvos nuvarande formspråk, men alla linjer är uppmjukade, böljande och enligt Mattin själv ”mindre boxiga”.

Att Mattin sneglar åt de tyska prestigemärkena, framför allt Audi, är tydligt. Han visade upp sina visioner om ny Volvodesign för en grupp journalister redan förra året och nu är det dags att förverkliga de nya formerna.

Redan i dag är S 60 en kupéliknande fyrdörrarsbil med ett relativt trångt baksäte. Och så blir även nykomlingen.

S 60 har aldrig blivit någon succé hemma i Sverige och många svenska bilförståsigpåare trodde länge att modellen skulle läggas ner. Trots att den i verkligheten i flera år var Volvos bäst säljande modell ute i världen.

Mittkonsol av glas

Nya S 60 ska börja säljas om drygt ett år, men redan i januari 2009 visar Volvo en konceptbil på bilsalongen i Detroit.

Karossen är mycket lik produktionsbilen, som vanligt hos Volvo, men interiören är rena showbilen. Bland annat är Volvos signum, den ”flytande” mittkonsolen nu tillverkad i svensk kristall och sträcker sig genom hela kupén, framifrån och bak. ”Som ett vattenfall”, säger Mattin.

Den stora kristallen är tillverkad vid Orrefors glasbruk i Småland och ska betona den svenska designen.

Nya S 60 blir först med det nya formspråket, men även med helt nya direktinsprutade bensinmotorer som ska sänka förbrukningen med 20 procent jämfört med i dag.

Ingen ska dö

Den nya bilen har också så kallad start-stopp-teknik som stoppar motorn när man stannar i köer eller vid rödljus.

Och när det gäller krocksäkerheten är Volvos mål att ingen ska behöva dödas i bilen vid en trafikolycka.

Snål som de bästa, men säkrare att krocka i.

Visst låter det som ett koncept för framtiden.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN