”De har haft den stående utomhus”

avRobert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Robert Collin om fallet med Husseins nya, rostiga bil

1 av 3 | Foto: PRIVAT

Jag är inte förvånad. Många japanska och koreanska bilar är så dåligt rostskyddsbehandlade att vi är på väg mot en ny bilrostkatastrof.

Alla minns hur de franska bilarna rostade på 1980 - och 90-talen. Och Opels ickeofficiella slogan: "Opel Gevalia – lättrostad". Nu är de europeiska bilarna mycket bättre.
 

Volvo och bilarna från Volkswagen-koncernen har det bästa rostskyddet. (Japanska) Toyota är mycket bra, Mercedes och BMW lite sämre. Sen kommer ett mellanskikt. Och sen kommer asiaterna (med Toyota som glädjande undantag, alltså).

Biltidningen Vi Bilägare konstaterade för ett år sedan att just Nissan Qashqai rostar redan som ny. Och på bilprovningen ser man samma sak.

Tre och fem år gamla Nissan Qashqai är redan kraftigt rostskadade och på en tio år gammal Nissan Micra är det inte ovanligt att bilprovarens hammare går rätt genom bärande balkar.

Mycket talar för att Qashqai också kommer att vara genomrostade om tio år.

När man tittar på bilderna på Husseins bil är det flera komponenter som sällan eller aldrig är rostskyddsbehandlade som visar tydlig ytrost. Delar som ingen annan tillverkare heller sprutar på rostskyddsmassa på.

Men det märkliga är att hos t ex Volvo och VW är dessa delar ändå alltid rostfria. Sannolikt beror det på att Nissan använder ett sämre stål, och/eller inte lackar delarna som de europeiska tillverkarna.
 

Att det är rost precis överallt på Husseins bil beror dock troligen inte bara på Nissan. Att han fick rostiga bromsskivor bytta direkt tyder på att Hedins bil haft bilen stående utomhus över vintern. Där står regelmässigt så kallade lagerbilar och väntar på att bli sålda. En vinter på en parkering i Göteborg, i kombination med usel rostskyddsbehandling leder garanterat till en rostig bil.

Husseins bil är tillverkad i augusti förra året och har troligen stått på Hedins parkering sen före jul.

Japanska bilar blev populära i Sverige på 1990-talet för att de var så tillförlitliga jämfört med de bilar från mellersta och södra Europa som dominerat här hemma sedan 1960-talet.
 

Men när allt fler ägare till japanska bilar får problem med rosten kommer pendeln att svänga om igen. Dags för de asiatiska tillverkarna och handlarna att ta ansvar!

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar