Genève-extra: Se alla superbilar

MOTOR

Stort bildspel: Superbilarna tar över Europa

1 av 9 | Foto: Koenigsegg Agera RS

När bilsalongen i Genève i dag slog upp portarna dominerade sport- och superbilarna mässgolvet.

Par i Koenigsegg, Lamborghini, Porsche – och en riktigt vass Aston Martin Vulcan.

Se alla nya superbilar i bildspelet!

Den årliga bilsalongen i schweiziska Genève är ett välkänt sportbilsmecka för europas tillverkare. Finns det någonstans man ska lansera en riktigt dyr, riktigt snabb och ruskigt stark sportbil är det här – och vilka bilar därefter.

I år bjuds vi på en osedvanlig stark uppställning från Sverige. Vår skånska stolthet Koenigsegg ställer ut dubbelt med både superhybriden Regera och en vässad version av nuvarande Regera. I sin nya RS-skrud blir den bara starkare, snabbare och lättare.

Jämfört med vanliga Agera R har den fem liter stora turboladdade V8:an trimmats med ett par hästkrafter till 1 160 på vanlig bensin, men stor skillnad ligger också i vikten. Tack vare närmast extrem användning av kolfiber har man minskat vikten med 40 kilo jämfört med föregångaren, vilket gör att RS väger in med tjänstevikt på 1 395 kilo.

Endast 25 exemplar kommer att byggas – varav tio redan är tingade.

Aston Martin Vulcan

Med världens mest kraftfulla insugsmotor i produktion tar brittiska Aston Martin Vulcan mässan med häpnad, men någon vidare storproduktion handlar det inte om. Endast 24 stycken Vulcan ska byggas som alla enbart blir tillgängliga för bankörning.

Hälften av kolfiberchassit kommer från den tidigare modellen One-77, men chassit är mer vridstyvt och en skyddsbur har installerats för att möta FIA-kraven på världens racingbanor.

Motorn som levererar 800 hästkrafter är troligtvis den sista sugmotorn i en Aston Martin. Företaget har tecknat ett avtal med Mercedes-AMG om framtida motor, vilket gör att Vulcan-motorn kan vara den sista. Och för att komma åt den krävs det en rejäl plånbok. Räkna med motsvarande 23 miljoner kronor för en av de 24 vagnarna.

Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce

Den italienska tjuren Lamborghini Aventador har fyllt fyra år och hamnat lite i skymundan bakom de nya hajpade hybridbilarna från Ferrari, McLaren och Porsche. Det vill italienarna råda bot på – som bantar den redan lätta vagnen med 50 kilo och trimmar med lika många hästkrafter.

Aventador LP 750-4 Superveloce har, precis som namnet antyder, 750 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Superveloce (förkortat SV) innebär på Lamborghini-språk att det är snabbare och lättare, som i Aventador betyder vässad körprestanda.

0-100 km/h går på 2,8 sekunder och toppfarten anges till 347 km/h.

Ferrari 488 GTB

I sällskap av Lamborghini, Koenigsegg och Aston Martin Vulcan ter sig nya Ferrari 488 GTB något blek, men det handlar Maranellos riktiga storsäljare. Som uppföljare till 458 Italia har 488 stora stor att fylla – och för att lyckas med det har man satt in en ny turbomotor på 3,9 liter och 670 hästkrafter. Det innebär att modellen blir Ferraris andra turboladdade bil på 23 år.

Audi R8

Första generationen av Audi R8 tog världen med häpnad, den andra nådde inte riktigt lika högt. Trots att det handlar om en helt ny generation är likheterna många, men de karaktäristiska sidosköldarna försvunnit.

Det har även den mindre V8:an gjort och nu finns enbart den större 5,2-liters V10-motorn kvar. Och det i två versioner; antingen med 540 eller 610 hästkrafter. Mest intressant är dock den eldrivna e-tron-versionen som får en räckvidd på 450 kilometer.

Porsche 911 GT3 RS

Vass, vassare och vassast. Nya GT3 RS är pricken över i:et när det kommer till de alla 911-varianterna som finns. Med en 4,0-liters sugmotor levererar GT3 RS 500 hästkrafter jämt och svänger runt Nürburgrings legendariska nordslinga på sju minuter och 20 sekunder. Hela nio sekunder snabbare än deras tidigare supervagn Carrera GT.

GT3 RS är cirka tio kilo lättare än ordinarie GT3-versionen. Exempelvis är huven gjord av kolfiber och taket av magnesium. Interiört sitter skyddsbur som standard och för första gången en automatväxlad PDK-låda.

I Sverige kommer bilen att kosta 1 760 000 kronor.

McLaren 675LT

”Den råaste seriebyggda McLaren-bilen hittills” säger det brittiska företaget om sin senaste skapelse. Enbart 400 exemplar kommer att byggas, varav de flesta såldes redan innan bilen visades. En 3,8-liters V8:a med 675 hästkrafter ger grym prestanda – och en tuff konkurrent till nya Ferrari 488 GTB.

Morgan Aero 8

Efter fem års frånvaro återvänder Morgans skelögda Aero 8-modell och ersätter sina efterträdare Aero Coupé och Aero Supersports som tog vid när ”åttan” försvann 2010.

Men återkomsten sker med rak rygg – Aero 8 får ett helt uppdaterat chassi och en uppdaterad version av BMW:s 4,8-liters V8-motor på 367 hästar.

Taket är avtagbart och Aero 8 väger in på cirka ett ton – vilket lär ge fantastiskt underhållande köregenskaper.

Lotus Evora 400

Du har pengarna, men vill inte köpa en Porsche 911 – då har Lotus bilen för dig. Evora 400 är en uppdaterad version av bilmodellen som introduceras första gången 2009.

Den kompressormatade 3,5-litersmotorn från Toyota har vässats och levererar nu 400 hästar samtidigt som bilens vikt minskat med 22 kilo. Lägg till ett närmast overkligt välbalanserat chassi, knivskarp styrning och lite mystisk Lotus-känsla och du har en extremt underhållande vagn.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor

Genève

Porsche

Koenigsegg

Bilar