Rykten: Volvo vill bygga Apple-bilen

MOTOR

Tyska medieuppgifter: Svenska biltillverkaren vill samarbeta med Apple

1 av 4

Apples hemliga bil har chockat hela branschen.

Nu menar Volvo att man vill hjälpa tekniktillverkaren att bygga kommande ”iCar”.

– Om de hör av sig skulle vi tänka efter, säger Volvos vd Håkan Samuelsson till tyska Automobilwoche.

Ryktena att Apple utvecklar en egen bil har slagit ner som en bomb i hela världen – och branschen både räds och roas. Nu tar Volvos vd Håkan Samuelsson bladet för munnen och öppnar upp famnen med budskapet: Vi vill samarbeta med Apple.

Det var när den tyska tidningen Automobilwoche frågade runt hos branschcheferna vad de tror om den nya konkurrenten som Håkan avslöjande Volvos inställning.

– Ingen från Apple har hört av sig, men om de gjorde det skulle vi tänka efter, säger Volvochefen Håkan Samuelsson, enligt tidningen.

Volvo har ledig kapacitet i Kina

Ett samarbete skulle lösa en hel del problem för Apple som visserligen har såväl pengar, varumärke och förmågan att locka kunder – men man saknar fabrik och själva tekniska kunskapen. Två saker som Volvo har mycket av. Och med tre nya fabriker i Kina har Volvo dessutom stora möjligheter att snabbt öka produktionen för att möta efterfrågan. 

”Bygger storskalig batteri-avdelning”

Ryktena om Apple-bilen startade när bilbatteritillverkaren A123 System stämde teknikjätten för att ha handplockat och ”stulit” personal från företaget.

– Apple utvecklar just nu en storskalig batteri-avdelning för att konkurrera med A123, skrev tillverkaren i sin stämning, vilket också fick Elon Musk, chef för Tesla, att bekräfta att Apple rekryterat även bland hans personal.

Uppgifter från Bloomberg menar att Apple kan lansera sin bil redan om fem år, men kritikerna menar att det kommer bli svårt för Apple, efter bilbranschen är så mycket mer komplex än den för datorer och mobiltelefoner.

Men med en bil utvecklad av handplockade ingenjörer och en fabrik i Kina (kanske Volvos?) kan Apple oväntat snabbt slå sig in på marknaden, vilket gör branschkunniga både rädda och fascinerande.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar