Vinter är vår för Evo-ägare

avMartin Ström

Publicerad:
Uppdaterad:

Mitsubishi-frälsta ger järnet på isen

Vintertid betyder ide för de flesta motorklubbar. Bilarna står i garage, några ägare meckar, andra nöjer sig med att putsa lite och dra ett skyddande täcke över sin ögonsten tills vårsolen träder fram.

Men det finns undantag.

Evoklubben!

Mitsubishis enorma rallyframgångar med Lancer Evolution har med åren skapat ett starkt intresse för bilarna. Svenska Evoklubben har 80 betalande medlemmar och ibland träffas de för att göra vad alla bilentusiaster borde pröva när isen lägger sig.

Bana på privat is

Mikael Rosenlund är före detta träffansvarig i klubben, men fortfarande eld och lågor över Evo-bilarna. Vi möter upp på en privatägd sjö i Vallentuna norr om Stockholm och Mikael har engagerat ett gäng Evofans.

Klart färskast är John Kraft.

– Jag har haft bilen en och en halv vecka, berättar John mellan rattvarven.

Halt

Det blir en del rattande på den slaskiga isbanan och fästet är sådär med friktionsdäck men att han har kul med sin Evo IX går inte att ta miste på.

– När jag var yngre körde jag en del på is, men då var det billiga skitbilar och sen dess har det blivit mest framhjulsdrivet och bankörning.

John är tidigare Hondakille men efter att ha kört och trimmat det mesta i Hondaväg kom ett tillfälle att byta mot en Evo.

Men hur väljer man rätt Evo? Det finns totalt tio generationer varav endast tre importerats till Sverige, den första var Evo VI, sen hoppade man över sjuan och nu finns Evo 8,9 och tio, eller X som Mitsubishi vill att man ska säga.

Samlarobjekt

Klart mest uppmärksammad är sexan som i full tävlingsskrud kördes av Tommi Mäkinen, en gigant inom rallysporten för tio år sedan. 1999 vann Mäkinen Monte Carlorallyt med Evo VI och i Sverige kunde man köpa bilen med exakt samma klistermärken. Det blev många bilentusiasters våta dröm och idag är en välvårdad Evo VI Tommi Mäkinen Edition hett eftertraktad.

Tobias Ericson har kört Evo tio gånger längre än John Kraft, alltså 1,5 år, men är däremot rookie på isen.

– Ja, det är första gången på sjöis för mig, riktigt roligt kan jag säga.

”Trimma halva grejjen”

Många satsar på att trimma sin Evo, så även Tobias.

– Tanken var att behålla bilen original, men så gick det en vecka och jag började smida planer. Det är halva grejen att trimma, det är ju ingen vardagsbil även om den funkar för det också.

Bara man har råd att tanka – räkna med minst två liter milen.

Nio liter milen

– Rekordet i klubben är nio liter milen på sjöis, berättar Mikael Rosenlund som själv kört sin Evo VIII med halva den förbrukningen.

Men en klubbträff handlar inte bara om att bränna soppa.

– Att stå här och frysa och snacka bilar över ett par grillade korvar är nästan lika roligt som att köra.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar