Köpfest i bilhallarna - populäraste bilarna

MOTOR

Det köps nya bilar i Sverige som aldrig förr.

Volvo segrar på topplistan över både mest sålda bilmärke – men också modell:

– Den har ett väldigt bra andrahandsvärde, säger Bertil Moldén vd för branchorganisationen Bil Sweden.

Foto: Lasse Allard
Volvo V90 är populäraste bilmodellen i Sverige just nu

I februari ökade bilförsäljningen i Sverige med 3,2 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Totalt registrerades 27 732 nya personbilar förra månaden.

Ökningen ser även ut att hålla i sig på årsbasis. Bara i år jämfört med början av 2015 så ligger ökningen på 5,2 procent.

– Den positiva utvecklingen på bilmarknaden förklaras av en stark ekonomisk tillväxt, låga räntor, stabil arbetsmarknad och ett ökat intresse för privatleasing. Då unnar sig folk en bra bil, säger Bertil Moldén vid för branchorganisationen Bil Sweden.

”Nu ser vi resultatet”

Vinnaren är Volvo Cars. Biljätten ligger återigen högst i topp som Sveriges mest sålda bilmärke efter att ha blivit brädad av Volkswagen förra året och i början av nya året i januari. Tidigare hade Volvo varit ohotad sedan 1962.

Volvo registrerade 5946 bilar i februari jämfört med Volkswagens 4036.

Priset för mest registrerade bilmodell går också denna gång till svenskättlingen:

– Det är fantastiskt roligt att nu se Volvo S90/V90 i toppen. Vi har haft vetskapen om hur populära bilarna är via våra välfyllda orderböcker. Nu ser vi resultatet också i registreringsstatistiken, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

60 procent av de sålda personbilarna går till en juridisk person det vill säga i form av tjänstebilar, taxibilar och hyrbilar.

– De får ofta välja mellan ett svenskt märke, ett tyskt märke eller ett asiatiskt märke, säger Bertil Moldén.

Trendar också på begagnat

Men det har även en annan förklaring att det är en svensk och två tyskar bland topp tre.

– De är också tio i topp över mest sålda begagnade bilar. De har bra andrahandsvärde och är väldigt attraktiva på den marknaden. Just nu råder det även brist på begagnade bilar, säger Moldén.

Månadens förlorare är fortsatt miljöbilarna. De ökar sin andel men enligt Moldén alldeles för långsamt.

– Omvandlingstakten går för långsamt. De kostar 100 000 till 200 000 kronor extra beroende på märke och modell. Privatpersoner tar inte det och inte ekonomichefen heller. Det är för få eller för svaga morötter för att få ett riktigt bra omvandlingstryck.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Volvo Cars

Bil Sweden

Volkswagen