Titta, här rullar NYA Volvo S80

MOTOR

Aftonbladets läsare tog bilder på hemliga lyxbilen

Foto: SMIDIGARE LINJER Efterträdaren till Volvo S80 får premiär i vår och ska säljas med en rad fem- och sexcylindriga motorer. Toppversionen får dock en V8-maskin från Yamaha. Linjerna är slankare än hos dagens S80.

Aftonbladets läsare har gjort det igen.

Nya Volvo S80 är avslöjad vid ett av de allra första testerna på svensk väg – ett halvår före den officiella premiären.

Klick, klick, sa digitalkameran...

Foto: Volvon har en fejkad BMW-front.

I går körde Magnus Fernlund sin Volvo V70 från Trollhättan hem mot Göteborg.

Kompisen Kim Selland sitter bredvid. En bit norr om Kodemotet på väg 45 ser de en bil som sticker ut från mängden. Lite närmare förstår de att bilen är en kamouflerad Volvo.

Kim Selland tar fram digitalkameran, öppnar sidorutan när Magnus kör upp bredvid. Klick.

Rak sexcylindrig turbo

Volvos testförare inser att han är avslöjad, trampar ner gaspedalen, drar ifrån och lämnar oförsiktigt det karaktäristiska mullret från den raka sexcylindriga turbomotorn bakom sig.

Premiär i Genève i vår

Det blir en stunds katt-och-råttalek, och fler bilder på prototypen, innan testföraren smiter av motorvägen och hem till Torslanda.

Nya S80 ska premiärvisas på bilsalongen i Genève i vår. Allt är nytt – utom formgivningen som påminner om den nuvarande modellen.

Bottenplattan har utvecklats tillsammans med Ford och liknar den i nya S40. Det innebär bland annat att bilen är mer körglad än den nuvarande. Även invändigt påminner S80 om S40 med en mittkonsol som liksom svävar fritt i bilen.

Motorerna är de nuvarande fem- och sexcylindriga bensinarna och dieslarna från Skövde, men toppmodellen får V8:n som sitter i XC90 och som byggs av Yamaha.

Efter S80 följer en ny V70 i början av 2007, en sportigare S60, en ny XC90 och kanske den stora lyxkombin V90 i början av 2009.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar