Trendbrott för privatleasade bilar

Av: 

Sandra Kjellström

Det är fortfarande populärt att privatleasa, även om den stora ökningen nu har stannat av.
Det är fortfarande populärt att privatleasa, även om den stora ökningen nu har stannat av.

Privatleasing

Det är populärt att privatleasa.

Men den stora ökningen har nu bromsat in.

– Alla kunder är inte bekväma med privatleasing, utan man vill köpa bil på vanligt sätt, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksorganisation.

Andelen privatleasade bilar fortsätter att öka. Under det första halvåret i år ökade andelen privatleasade bilar lika mycket som den rekordstarka nybilsförsäljningen, med hela tre procent.

Under det första halvåret i år låg andelen privatleasade personbilar på 27,2 procent av den totala andelen privatregistrerade bilar. Det kan jämföras med samma period förra året, då siffran var 25 procent.

”Passar inte alla”

Men mellan januari och juni i år syns ett trendbrott i de nya siffrorna som presenteras av MRF, Motorbranschens Riksorganisation.

Den starka ökningen av privatleasade bilar som har pågått under flera år har nu stannat av.

Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF, tror att andelen privatleasade bilar kommer att landa på 30 procent inom de närmsta åren.

– Jag tror att det är en bra nivå för branschen att ligga på. Om det ökar till 40 procent om några år är det också bra, men jag tror inte att det kommer att bli helt dominerande, säger han.

Varför har ökningen stannat av?

– Alla kunder är inte bekväma med privatleasing, utan man vill köpa bil på vanligt sätt eller så vill man ha den på avbetalning. Dessutom passar det inte alla att ha en bil på tre år. Du vet kanske inte vad du har för behov och då passar det bättre att köpa en bil i stället för att binda upp sig på en affär i tre år.

Populäraste modellerna

Antalet privatleasade bilar under det första halvåret i år blev 21 800 stycken, vilket är 700 fler än samma period förra året.

De populäraste modellerna är Volkswagen Golf, Volkswagen Polo och Volvo V40.

På tredje plats hamnar uppstickaren Peugeot, följt av Renault och Toyota.

En utmaning för branschen just nu är att ta hand om de bilar som många kunder lämnar tillbaka efter att ha privatleasat dem i tre år.

– För många i branschen är det ovanligt att få tillbaka så många privatleasingbilar efter tre år, men än så länge fungerar det bra. Vi har tittat på de ungefär 6 000 kunder som har lämnat tillbaka sina bilar det senaste halvåret. 97 procent av dem valde att privatleasa igen. Det är ett gott betyg för branschen.

ANNONS

REA upp till 30% rabatt hos Autoexperten - allt du behöver för din bil!

Extern länk från Autoexperten

Köp här!

Publisert:

LÄS VIDARE

Privatleasingklipp på laddhybrider

ÄMNEN I ARTIKELN

Privatleasing

Bilar

Volkswagen

MER OM MIN BIL

Augustirekord på bilmarknaden

Privatleasingklipp på laddhybrider

Jätterean: Spara över 100 000 kr på nya bilar

Största fällorna när du privatleasar

Volvo Cars växer – nya XC60 inger hopp

Rekordförsäljning av nya bilar

Privatleasing: Fem bästa och fem sämsta valen

Lista: Bilarna som du ska sälja NU

Leasa eller köpa – det blir billigast

Nu minskar försäljningen av begagnade bilar

Guide: 20 populäraste privatleasingbilarna – här är expertens val

Superguide till privatleasing – 5 bilar att glömma

8 sätt att ha bil – det är billigast och bäst för dig

Privatleasa elbil – bästa valen under 3 000 kr

Trots larmen – fortsatt många dieselbilar säljs

5 storsäljande bilmodeller du ska undvika – och 5 att satsa på

Laddhybrid-succén slut – ett halvårs väntetid

Ökad försäljning av begagnade bilar

Superguide till begagnad Volkswagen

Här är årets stöld- och inbrottssäkraste bilar

Privatleasing: 5 bästa bilarna – och 5 du ska undvika

Skattechock på tjänstebilar – så mycket dyrare blir din bil

Stora elbilsskolan med Glenn Lindberg

Dieselbilar minskar - till hybridens fördel